23948sdkhjf

Tuff Racingkoja utan tak

Gott om plats för fyra, minimala yttermått, goda vägegenskaper, låg bränsleförbrukning och ett överkomligt pris. De ursprungliga kraven på hundkojan stämmer dåligt in på dagens Mini John Cooper Works Cabrio – med ett undantag.

MINI SPOTTAR UR SIG modeller som aldrig förr. Senaste tillskottet är Mini Cooper S Paceman som därmed blir Minis sjunde modellvariant. En av dessa är Mini Cabrio som även erbjuds i en John Cooper Works-version. Namnet har blivit synonymt med Minis högprestanda-modeller som masseras med starkare motor, effektivare bromsar och modifierat avgasssystem.

BAKGRUNDEN TILL JOHN Cooper Works var John Cooper själv, legendarisk racerbilskonstruktör. Bland annat känd för att ha varit den första att konstruera formelbilar med motorn placerad bakom föraren – en självklarhet i dag, men det krävdes mycket testande innan denna teknik slog igenom på bred front.

När det gäller Mini så såg John Cooper till att trimma några bilar för bankörning vilket snart fick BMC att inse potentialen i en modell med lite mer pulver. Snart följde en serie på tusen Mini som, förutom att bli väldigt populära, även fick tilläggsnamnet Cooper. Mini Cooper var född och följdes senare även av Cooper S.

DAGENS JOHN COOPER WORKS grundades år 2000 av sonen Michael Cooper. JCW producerade då tuning- och stylingdelar till Minis med stor framgång. Följaktligen tog BMW över rättigheterna till namnet John Cooper Works 2007 och köpte sedan företaget 2008.

Sedan dess har BMW och Mini presenterat allt fler prestandamodeller och kraven som ledningen för British Motor Corporation ställde 1956 gäller knappast för vår tesstbil – vältränade Mini John Cooper Works Cabrio. En knappt fyrsitsig bil med törstig motor och en oöverkomlig prislapp för de flesta även i dag. Med andra ord är det bara de fantastiska vägegenskaperna som lever kvar.

JÄMFÖRT MED COOPER S har effekten skruvats upp med 36 hästkrafter. Något som har möjliggjorts genom att höja turbomaskinens laddtryck från 0,9 till 1,3 bar. En bieffekt av det hela är ett härligt ljud från dumpventilen som får arbeta hårt när motorn varvas ur ordentligt.

Kombinerat med en förstärkt växellåda, det modifierade avgassystem och en rejält hård sportfjädring upplevs bilen som rena busmaskinen. Bilen, som inte är lika framtung bakom ratten som den ser ut att vara, ligger också väldigt stadigt på vägen och har som alla sina syskon en härligt direkt styrning.

I SVERIGE LANSERADE BMC sin Mini 1959 och bilen fick snart smeknamnet hundkojan. Ett namn som sägs komma från en provkörning i Aftonbladet. Rubriken där löd; ”En hundkoja på fyra hjul”, och bilens svenska smeknamn var ett faktum.

KLAS SKARIN

Mini John Cooper Works Cabrio

MOTOR 4-cylindrig med turbo

CYLINDERVOLYM 1 598 cc

TRANSMISSION 6-växlad manuell

MAX EFFEKT 211 hk

MAX VRIDMOMENT 260 Nm vid 1 850-5 600 varv/min

ACCELERATION 6,9 sek (0-100 km/h)

TOPPFART 235 km/h

TJÄNSTEVIKT 1 315 kg

BRÄNSLEFÖRBRUKNING Blandad: 6,8 liter/100 km

KOLDIOXIDUTSLÄPP 157 gram/km

PRIS Grundpris 324 000 kronor

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.416