23948sdkhjf

Ordning och reda trimmar Toyotas skadeverkstäder

– Vi har lyckats halvera ledtiden från två veckor till sju dagar per bil som rullar genom plåtverkstaden, från skadebesiktning till slutlig leverans. Trots ökad produktivitet har kvalitén höjts och reklamationerna minskats. Det konstaterar Torbjörn Behrer, med ansvar för plåtverkstaden, Toyota Center, Metro Auto Gruppen i Kungens Kurva.

Resultatet har man nått med stöd av Toyota Service Management, förkortat TSM, ett program för utveckling och förbättring, kopplat till företagets övergripande produktionssystem Kaizen.

Efter tio månaders hårt arbete med TSM i organisationen är det dags för certifiering. Toyota Europas Kaizenexpert Darren Pine är influgen från Bryssel för att hålla i ceremonin. Han ansvarar för utveckling av Toyotas skade- och lackverkstäder. Anläggningen i Kungens Kurva i Stockholm är den första som blir certifierad i Norden.

– Det här är den pilotverkstad som ska bli norm för drygt 80 Toyota TSM skadeanläggningar i Sverige samt ytterligare 130 Toyota verkstäder fördelade på Danmark, Norge och Finland, berättar Pine för Motor-Magasinet.

– För Sverige är planen att samtliga ska vara på plats inom fyra år. Men vi arbetar med örat mot rälsen. Det får ta den tid som krävs. Vi är öppna för justeringar under resans gång.

En grundbult i förändringsprocesser är enligt produktionssystemet Kaizen - mindsetting. Det handlar om att ändra människors inställning.

– Gör man rätt från början kommer man heller inte att bromsa produktiviteten i skadehanteringen. Allt för att löpande kunna erbjuda kunden bättre service, säger Pine.

MEN LEKANDE LÄTT har inte omställningen varit för skadeverkstaden, enligt Torbjörn Behrer.

– Snarare som en berg- och dalbana. Nya rutiner för kundmottagning, reservdelar och plåtverkstad har ställt krav på killarna, säger han och lyfter fram plåtslagarna som ett exempel.

– Av naturen är de lite som ekorrar, samlar på skruvar, delar och andra bra att ha grejer. Vilket har inneburit en hel del onödigt bråte på arbetsplatserna. Separationsångest har förekommit när de tvingas rensa ut, säger han.

Men nu är rätt sak på rätt plats. Det är ordning och reda. Det bekräftas också av plåtslagaren Fredrik Jansson.

– Tidigare låg sprayburkar och handverktyg huller om buller i skåpen. På golvet var det alltid något i vägen när jag skulle jobba. Nu är det markerat med tydliga etiketter var varje sak skall ställas eller hängas och på golvet är det rent från diverse bråte.

– Allt är lättare att hitta, jag känner mig gladare och har fått mer energi för att fokusera på mina arbetsuppgifter, säger han.

I KUNDMOTTAGNINGEN möter vi Denis Mulasmajic, anläggningens ansikte utåt.

– Kunden är med vid besiktningen av skadan, tar del av vad vi ska göra och kommer också vara med vid en kontrollbesiktning när skadan är lagad. Hittar vi ytterligare skador på bilen kontaktar vi honom under arbetets gång, säger han.

– Tanken är att kunden ska känna sig nöjd och slippa bli irriterad och lägga dyrbar tid på att åka tillbaka oss. En speciell kontrollant har också anställts för att hela vägen ut kvalitetssäkra rutinerna.

HANTERING AV RESERVDELAR är en av flera andra funktioner kopplat till skadeverkstaden som stramats upp med stöd av TSM. Man använder sig av uppgraderade system för planering och kalkylering och har därmed fått bättre logistik samt smidigare flöde av reservdelar. Inga hyllvärmare i lagret längre. Delarna är beställda i förväg och levereras på morgonen – samma dag som reparationen på respektive fordon ska starta.

En park med 36 vagnar har en viktig funktion i den interna logistiken. Varje vagn är uppmärkt med ett nummer, som också finns noterad på arbetsordern.

– Reservdelsmannen lägger i de delar jag behöver för jobbet. Jag söker upp mitt nummer, hämtar vagnen med de nya delarna och kan börja jobba. Delarna jag har monterat av och skall använda igen ställs på vänt på markerad plats på lagret ,så jag kan hämta dem inför slutmonteringen, säger Fredrik Jansson.

TEXT OCH FOTO STAFFAN JOHNSSON

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078