23948sdkhjf

Biltema expanderar och satsar på speedrekrytering

Biltema är inne i sin mest expansiva fas någonsin där 66 nya varuhus, varav 39 stycken i Sverige, planeras i Norden under en period av fem år. Att bygga nya varuhus är en viktig del för att kunna expandera, men det gäller också att hitta rätt personal till alla de nya tjänsterna som uppstår. Den gamla sanningen var att rekrytering till nyetablerade varuhus alltid varit en komplicerad och ofta tidskrävande process. Men nu har Biltema börjat använda Speedrekrytering.

-Vi vet att många har svårt att marknadsföra sig i skrift genom ett CV och Personligt brev. Därför arbetade vi på Biltemas HR fram en ny rekryteringsmetod, Speedrekryteringen. Till vår hjälp vid dessa Speedrekryteringar tar vi sedan hjälp av Arbetsförmedlingen som ser till så att dagen flyter på som det är tänkt medan vi sitter i intervjuer. Arbetsförmedlingens hjälp värdesätter vi, mycket på grund av att de finns i hela landet men även för att de erbjuder samma goda service överallt, säger Beata Vaszi på Biltemas HR-avdelning.

Vaszi berättar att man tidigt insåg att den traditionella ansökningsmetoden inte skulle passa när man står inför jätteapparaten att anställa minst 600 personer, bara i Sverige inom de närmsta åren. Intresset är dessutom oerhört stort för Biltema och vid varje nyetablering kommer det in oerhörda mängder ansökningar. Det innebär att risken finns att man missar några bra vid gallringen av ansökningarna.

När det gäller chefsfunktionerna rekryteras personalen till Biltema-varuhusen på ett traditionellt sätt, där kandidaterna får skicka in CV och Personligt brev och där ett urval av de sökande kallas till intervju.

Vad gäller de som vill jobba som Butiksmedarbetare sker rekryteringen genom en så kallad Speedrekrytering.

Speedrekryteringen innebär att alla som är intresserade får komma och presentera sig på en i förväg utlyst dag. Då sker en kortare intervju på cirka fem minuter med en Biltema representant och kandidaten får möjlighet att lämna över sitt CV och Personliga brev. Intervjuerna är utformade att genomföras på exakt samma vis på grund av den korta tiden, vilket gör att samtliga sökanden får samma förutsättningar.

-Genom Spedrekytering får alla en chans att komma på intervju. I de fyra orter som vi hittills rekryterat på det här sättet har vi förstått att även kandidaterna uppskattat detta väldigt mycket och de värdesätter det faktum att de får gå på en intervju, vilket annars är svårt i dagens arbetsmarknad, säger Beata Vaszi.

Även på Arbetsförmedlingen anser man att Speedrekrytering är ett bra sätt att nå ut och låta alla komma sig till tals.

-Vi ser detta som mycket positivt för alla kandidater. Det är en väldigt bra metod som ger en ärlig chans för de arbetssökande, säger Gry Andersson som arbetar på Arbetsförmedlingen i Vetlanda.

Cirka två veckor innan Speedrekryteringen går det ut en annons på Biltemas hemsida som informerar kandidaterna om tid och plats för intervjuerna samt vad de behöver ha med sig och hur man som sökande behöver förbereda sig inför detta. Alla som är intresserade får då möjlighet att utan någon föranmälan infinna sig den i annonsen angivna dagen. De kandidater som går vidare från Speedrekryteringen kallas därefter till en längre, mer djupgående intervju längre fram.

Totalt räknar Biltema med att öppna mellan 8-10 varuhus i Sverige under kalenderåret 2014. Ett Biltema-varuhus sysselsätter cirka 15-20 anställda med både heltid- och deltidstjänster. Nya varuhus bekräftade under första halvåret 2014 är Ängelholm, Karlskoga, Södertälje, Norrköping
och Borås. När 2013 summeras kommer Biltema ha öppnat fem nya varuhus i landet. Det finns i Mora, Ljungby, Vetlanda, Katrineholm och Norrtälje.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068