23948sdkhjf

Krångligt namn – men viktig verksamhet

Detta är kanske det svenska statliga bolag som har det krångligaste namnet. Men verksamheten är livsviktig för den svenska fordonsindustrins utveckling. På bara ett par år har man medverkat i saminvesteringar på cirka 2,6 miljarder kronor i företag med anknytning till fordonsindustrin.

Fouriertransform har som uppdrag att genom affärsmässighet och industriellt kunnande bidra till att stärka den svenska fordonsindustrin. Fouriertransforms strategi är att investera kapital och att vara aktiv ägare i fordonsrelaterade företag med innovativa och kommersialiserbara produkter. Hur man fått namnet vet vi inte men enligt wikipedia är Fouriertransformen en transform som ofta används till att överföra en funktion från tidsplanet till frekvensplanet. Det blir man ju inte klokare av men verksamheten är åtminstone konkret.

För att Sverige ska kunna ha en framtid inom utveckling och forskning på fordonsområdet krävs det livskraftiga och framtidsinriktade företag. Fouriertransform är ett statligt venture capitalbolag med uppdrag att stärka det svenska fordonsklustrets internationella konkurrenskraft. Av årsredovisningen för 2012 framgår att bolaget sedan starten för ett par år sedan investerat i ett 15-tal svenska företag, företag med hög teknisk innovationsförmåga. Årsredovisningen är intressant läsning för alla som vill förstå och veta mer om den svenska fordonsindustrin. Per Nordberg, vd för Fouriertransform, konstaterar i årsredovisningen bland annat att en ökad internationalisering är avgörande för hur det ska gå för svensk fordonsindustri. Den övergripande frågan för svensk fordonsindustri är hur underleverantörerna ska få styrka nog att orka ta steget ut och växa med nischprodukter på den internationella marknaden. För att skapa nya framgångsrika bolag krävs innovativa produkter drivet av framgångsrik forskning och utveckling. Att följa den traditionella vägen med produktion och försäljning av standardprodukter har visats vara en mycket riskfylld resa som i Sverige efter krisen 2008 har kantats av företagsnedläggningar och utflyttning, skriver Nordberg.

Under förra året lät Fouriertransform ett strategikonsultföretag göra en undersökning av fordonsindustrin, där de 350 svenska underleverantörerna jämfördes med 900 underleverantörer i 35 länder. Analysen visar att de svenska underleverantörerna inte återhämtat sig från den globala krisen 2008 på samma sätt som sina utländska konkurrenter. De svenska företagen hade en mer dramatisk nedgång under krisen och har inte lyckats komma tillbaka till de rörelsemarginaler som rådde innan den bröt ut. En viktig orsak till detta ligger i den timglasformade svenska näringslivsstrukturen. Det är svårt för de mindre och medelstora företagen att växa till en tillräcklig styrka för att kunna och våga ta vara på de tillväxtmöjligheter som finns utanför deras traditionella marknader. Alltför många av de svenska underleverantörerna är beroende av den inhemska och europeiska marknaden och av en hög koncentration på ett begränsat antal kunder.

Svensk fordonsindustri står inför fortsatt stora utmaningar och för att kunna vitalisera och stärka fordonsklustrets internationella konkurrenskraft krävs att tänka ”nytt”, arbeta okonventionellt samt att tillvarata den kompetens och erfarenhet som finns i branschen, konstaterar Fouriertransform.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.75