Nedåtgående trenden bruten i bilförsäljningen?
En rapport från LMC Automotive visar att nybilsförsäljningen i Europa steg med 4 procent i juli. Riktigt bra gick det i Storbritannien som ökade med 12,7 procent. Uppåt även i Tyskland, +2,1 procent. Högst siffror rapporteras från ekonomiskt krisande Spanien. Men +15 procent hänger ihop med omfattande statligt incitament-program. Minus dock för Italien med -1,9 procent.
Trots detta anser LMC Automotive ändå att när året är slut kommer det att stå på minus totalt för Europa. Flera prognosinstitut tror också på en total nedgång i år. I en branschanalys från Euler Hermes, världens största kreditförsäkringsbolag med verksamhet i över 50 länder, förutspås att nedgången i år blir 6,6 procent. Det skulle innebära en årsproduktion på 11,7 miljoner fordon, vilket kan jämföras med en nivå på närmare 16 miljoner 2007.
Den globala bilförsäljningen ökade med ungefär 3 procent under de fem första månaderna 2013. Men skillnaderna var stora mellan olika regioner. I både USA och Kina ökade försäljningen med över 10 procent på årsbasis. De stora variationerna gör det allt viktigare för biltillverkarna att ha global närvaro, och därmed kunna kompensera nedgångar i vissa regioner med tillväxt i andra delar av världen.
Den senaste analysen Macro Digest från den globala kapitalförvaltaren Standard Life Investments ser också fortsatt stora problem för bilindustrin i Europa. En rapport visar den lägsta nyförsäljningen av bilar på 20 år, med få förhoppningar om förbättring. I många europeiska länder har regeringarna ett egenintresse i fortsatt bilproduktion och bibehållande av arbetstillfällen. Det gör att många företag inom industrin överproducerar. Ökad arbetslöshet och låg ekonomisk tillväxt är också bidragande faktorer till den minskade försäljningen men även demografiska frågor som en åldrande befolkning i Europa. Eftersom äldre människor tenderar att köra mindre köper de också få nya bilar och bilparkerna blir allt äldre, konstaterar Standard Life Investments.
Den riktigt stora tillväxtmarknaden i världen är fortfarande Kina, även om allt fler nu höjer ett varningens finger för att vi kan räkna med en nedgång på sikt. Men visst är det positivt att till exempel Volvo Car Group ökade sin försäljning i Kina 61,6 procent under juli. Antalet sålda Volvo-bilar till kinesiska köpare var dock bara 4 640 bilar. Men Volvo hade ändå en bra juli månad med en ökning på 14 procent world-wide. Även om det är för tidigt att dra några växlar på de nya försäljningsiffrorna i Europa och övriga världen så kan det vara så att bilindustrin håller på att ta sig ur järngreppet med vikande försäljning.
Olle Holm