23948sdkhjf

Världspremiär för nya Volkswagen Golf R

Nya Golf R är effekthöjd till 300 hk samtidigt som bränsleför-brukningen har sänkts jämfört med föregångaren. Bilen gör debut med ny 4MOTION fyrhjulsdrift och ny progressiv styrning. I kombination med DSG-växellådan accelererar den nya TSI-motorn 0 till 100 km/h på kvicka 4,9 sekunder. Nya Golf R premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och lanseras i Sverige i slutet av året.

För drivningen av denna sportbil svarar en nyutvecklad 2,0-liters TSI-motor på 300 hk, alltså 30 hk starkare men samtidigt upp till 18 procent mer bränslesnål än motorn i den förra generationen. Det maximala vridmomentet är 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut (förra generationen: 350 Nm).

Precis som de tre tidigare Golf R-modellerna, leder den nya generationen ner sin turbokraft i vägbanan via en permanent fyrhjulsdrift. I det här fallet handlar det om den senaste versionen av 4MOTION med en 5:e generationens Haldex-koppling.

För den dynamiska prestandan svarar ett nyutvecklat sportfjädringssystem (karosshöjden har sänkts med 20 mm), ett nytt progressivt styrsystem, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana.

Till tillvalsfinesserna hör ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge.

Med manuell växellåda tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 5,3 sekunder för nya Golf R (förra generationen: 5,7 sekunder). Med dubbelkopplingslådan DSG klarar denna sportbil av samma spurt ännu snabbare – på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots sin pigga prestanda och de extra 30 hästkrafterna, har förbrukningen för Golf R sänkts från 8,5 till 7,1 liter bensin/100 km jämfört med förra generationen. Även CO₂-utsläppen har sänkts: från 199 till 165 g/km.

Ännu bränslesnålare är en Golf R som är utrustad med stopp/start-system och energiåtervinning i kombination med en 6-stegad DSG (tillval). I den här konfigurationen ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på endast 6,9 l/100 km (159 g CO2/km). Nya Golf R är utrustad med en lång rad speciellt anpassade och exklusiva detaljer. Utöver de specialdesignade stötfångarna, trösklarna och 18"-lättmetallfälgarna, skvallrar detaljer som de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna med sina nydesignade LED-varselljus (i dubbel U-design), de mörkröda LED-baklysena och de dubbla avgasrören med sina fyra kromade ändrör om vilken imponerande sportbil Golf R är.

Med sportstolar klädda i en kombination av Alcantara/tyg, läderklädd sportläderratt med 3-ekersdesign, orienteringsbelysning, automatisk klimatreglering och ett radio/CD-system med pekskärm, visar Golf R även invändigt att den är flaggskeppet i modellutbudet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063