KBV specialutbildar fler inspektörer i bilskadeteknik
– Vi förväntar oss många nya uppdrag inom ramen för vårt koncept Kontrollerad Skadeverkstad nu när försäkringsbolagen genom Trafikförsäkringsföreningen, TFF, öppet signalerar krav på oberoende kvalitetskontroller av samtliga skadeverkstäder som bilförsäkringsbolagen anlitar, säger Thomas Engström, vd för KBV.
Utbildningen av inspektörer har skett hos Car-o-liner, världsledande svenskt företag inom teknik och utrustning för bilskadereparationer.
Inspektörerna har även fått en introduktion i den rådande problematiken kring skadereparationer genom att se den informationsfilm för verkstäder där försäkringsbolagen IF och Folksam medverkar.
– Det handlar om att ge djupare i kunskap i reparationsmetod, material och teknik, så att inspektören verkligen kan tränga in under skalet på en skadereparerad bil, förklarar Thomas Engström.
Ett viktigt område är fogteknik, att man som kvalitetsinspektör kan se om sammanfogningen är korrekt utförd, att skadereparatören har följt av biltillverkaren föreskriven reparationsanvisning för den aktuella bilmodellen.
– Vi ingår i den arbetsgrupp som branschen satt samman kring säkra reparationer. I de kontrollrapporter som finns är bland annat fogning tillsammans med rostskydd bland de mest frekventa felen, berättar Thomas Engström och poängterar rätt fogning är en livsnödvändighet för att bilens säkerhetssystem ska fungera vid en eventuell kollision.
Totalt har KBV 70 kvalitetsinspektörer egna och från de olika bilprovningsbolagen varav närmare 30 är specialutbildade för att kvalitetskontrollera bilskadereparationer.
KBV är landets äldsta, största och mest erfarna kvalitetskontrollorganisation inriktad på motorbranschen. Den bildades på initiativ av Motorbranschens Riksförbund, MRF, i samråd med Konsumentverket. Konceptet Kontrollerad Skadeverkstad har funnits sedan 2006.