23948sdkhjf

Ny Ford Focus med koldioxidutsläpp på 99g/km

Ford Motor Company tillkännager en ny version av Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor; det blir den första bensindrivna familjebilen i Europa med koldioxidutsläpp på 99 g/km.

Nya Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor får klassens bästa bränsleeffektivitet med en förbrukning på 4,3 l/100 km. Modellen får en specialkalibrerad 100-hästarsversion av den prisbelönta motorn och Ford ECOnetic-funktioner som fälgar med extra lågt rullmotstånd, en unik aerodynamik under bilen och uppgraderad växellåda. Tillsammans gör detta nya Focus till bolagets mest bränsleeffektiva bensindrivna familjebil. Försäljningen inleds nästa år.

-Bara för några år sedan var det få personer som trodde att det var möjligt att en medelstor bensinbil skulle kunna komma ner under nivån 100 gram koldioxid per kilometer, säger Barb Samardzich som ansvarar för produktutveckling på Ford Europa. Vår 1-0-liters EcoBoost-motor har blivit känd för att ifrågasätta våra föreställningar om hur en bensinmotor ska se ut och fungera.

1-0-liters EcoBoost-motorn – utsedd till ”International Engine of the Year” 2013 och 2012 ("Årets motor") – gör den nya modellen mer kraftfull än den första Ford Focus-modellen som kom för knappt tio år sedan med en 1,6-litersmotor. Koldioxidutsläppen är hela 47 procent mindre idag.

Tack vare de låga utsläppsnivåerna befrias den nya modellen från fordonsskatt i Storbritannien, och i Frankrike rabatteras registreringsavgiften med 200 euro.

Den nya modellen, som kommer att tillverkas i tyska Saarlouis, innebär att det nästa år finns tre olika Focus-modeller med 1,0-liters EcoBoost-motor inklusive standardmodellen på 100 hästkrafter som har utsläpp på 109 g/km och 125-hästarsversionen med 114 g/km CO2.*

1,0-liters EcoBoost-motorn introducerades på Fiesta, B-MAX, C-MAX och Grand C-MAX förra året och kommer att finnas tillgänglig också på Transit Connect, Transit Courier, Tourneo Connect, Tourneo Courier och nya Mondeo.

I Fords 1,0-liters EcoBoost-motor används en turboladdare med låg tröghet, delat kylsystem och direktinsprutning som ger en förvånansvärt hög effekt från en trecylindrig konstruktion. I nya Focus med 1,0-liters EcoBoost-motor används en rad Ford ECOnetic-funktioner – t.ex. automatiskt start-stoppsystem, smart regenerativ laddning, aktiv grilljalusi och Ford EcoMode – som underlättar en mer ekonomisk och miljövänlig körstil.

Ford lanserade nyligen den utsläppsfria elbilen Focus Electric och erbjuder även dieselmodellen Focus ECOnetic med koldioxidutsläpp på 88 g/km och en förbrukning på 3,4 l/100 km.* Båda dessa klassas som miljöbilar enligt den svenska definitionen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062