Mekonomen ökar på fortsatt svag marknad
- Antalet anslutna verkstäder och försäljningen via anslutna verkstäder fortsatte att öka under perioden. Detta är ett resultat av vårt kundfokus och ett målmedvetet arbete med kvalitet. Detta gäller även våra egenägda verkstäder, som har en positiv utveckling, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef.
-Även om marknaden visat en svag ökning under kvartalet förväntar vi oss inte någon betydande förstärkning under resten av 2013. Vi vidtar därför successivt fortsatta åtgärder för att anpassa oss till en period av fortsatt svag marknad. Vi har under det första halvåret konsoliderat butiksnätet och reducerat antalet butiker med 13 stycken, vilket i kombination med övriga åtgärder haft en positiv effekt på lönsamheten under kvartalet, säger han.
-Samtidigt som vi anpassar kostnaderna investerar vi för ytterligare tillväxt, i såväl digitala kanaler som i utveckling av våra verkstadskoncept. Vi vill göra BilLivet enklare och med det som målsättning i samtliga våra satsningar säkerställer vi att vi behåller ledarpositionen på den nordiska marknaden, understryker Håkan Lundstedt.