23948sdkhjf

Racinghistoriska Cupen på Kinnekulle Ring

Racinghistoriska Cupen körde årets fjärde deltävling på Kinnekulle Ring. Här vilar historiens vingslag på ett alldeles särskilt sätt. Kinnekulle Ring är nämligen den enda banan i Sverige som behållit sin banprofil exakt så som den såg ut när den byggdes 1969. Förarna har därför möjlighet att kunna jämföra sina varvtider med dem som sattes förr. För en "siffernörd" är detta en verklig lyx. Till banan hör också en mysig gräsdepå som verkligen gjorde sig bra under helgen då det var strålande solsken. Lägg därtill att Kinnekulle har den tveklöst bästa restaurangen av alla racingbanor och funktionärerna och i synnerhet räddningsmannskapet håller världsklass! Det är Stockholms Sportvagnsklubb som håller i tävlingarna på Kinnekulle Ring, där de även kör sin egen serie, SSK-Serien, sedan drygt 40 år tillbaka...

Vi har blivit bortskämda med ordentligt stora startfält i den historiska racingcupen, men nu har tävlingarna duggat tätt på sistone och därför blev antalet deltagare lite färre än vanligt. En förare som kan banan utan om innan är 88:årige Erik Berger från Bengtsfors. Kinnekulle Ring är hans absoluta favoritbana då den är en riktig förarbana. Här gäller det att hålla exakt rätt linje hela varvet runt. Missar du det minsta tar det oftast flera kurvor innan du kommer rätt igen och det är svårt att köra igen förlorad tid. Det svänger hela tiden, inte ens rakan är rak!

Erik kör i klassen för Standardbilar mellan 1972-1981 (+ Grupp A upp till 1985). Sonen Anders Berger var snabbast i helgen. Han startade från pole och han vann båda racen, men han fick oväntat hårt motstånd av den finländske föraren Hannu Ruohorinne som faktiskt var uppe i ledning ett tag i andra racet. - Kinnekulle brukar vara en svår bana att lära sig så jag är mycket imponerad vilken fart finnen hade direkt från start. Han kommer att bli farlig i fortsättningen om han skall köra mera i RHK, sa Anders Berger. Erik slutade trea i båda racen.

Grupp A är den nyaste klassen i RHK och den öppnades förra året. Det har tyvärr inte riktigt tagit fart hemma i garagen ännu, för det är inte så många som har tävlat här än. I helgen fick vi se två bilar, varav en var helt ny. Anders Dahlgren kör andra säsongen med sin Mercedes, även om det var sonen Mikael som körde just den här helgen. Dan Johansson från Karlstad gjorde premiärturen med sin BMW 323i. - Grupp A var egentligen ganska standard betonat på den tiden så när vi kör mot alla trimmade Escorter hänger vi inte med, sa Johansson.

I klassen för de äldre standardbilarna före 1965 var det ingen som kunde ta sig förbi Thomas Marklund i sin Ford Falcon i det första racet. Daniel Frodin försökte, men han fick nöja sig med andra plats. Per Skårner kom trea. I andra racet hade Frodin tänkt ut en plan. Han skulle försöka ta Marklund på första varvet, innan han hade fått upp däckstempen. Planen lyckades Frodin stressade Marklund av banan och övertog ledningen. Marklund tog i så det knakade, men det blev ytterligare en avåkning. Det räckte "bara" till tredjeplats. Frodin vann före Skårner. Det kördes ytterligare ett par standardklasser, GT-klasser och Formelbilsklasser. Nu återstår bara finalen i Falkenberg den14-15 september.

Bildtext: Daniel Frodin hade en lyckad racedag med en 2:a plats och en seger.

Foto: Racefoto
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064