23948sdkhjf

Bilia i Sisjön blir första pilotanläggning för Volvo Cars

Bilia i Sisjön blir inte bara världens största renodlade Volvoanläggning. Anläggningen blir också den första globala piloten för Volvo Car Groups nya formspråk för exklusiva återförsäljare.

- Det är naturligt att den första pilotanläggningen finns i Volvos hemstad Göteborg, säger Anders Gustafsson, VD Volvo Personbilar Sverige.

Ombyggnationen av Biliakoncernens anläggning i Sisjön har pågått under ett års tid. Den 29 augusti invigs världens största och mest exklusiva Volvoanläggning som pilot för Volvos nya återförsäljarkoncept. Ombyggnationen är ett samarbete mellan Biliakoncernen, Volvo Car Group och det svenska marknadsbolaget Volvo Personbilar Sverige. Investeringen i Sisjön ligger runt 60 miljoner kronor.

-Vi är både glada och stolta över att Bilia visar vårt varumärke så stort förtroende. Just nu pågår ett intensivt arbete med att skapa renodlade Volvoanläggningar världen över. Här i Sverige är Bilias ombyggnad en del av en miljardsatsning som vi genomför.

-Exklusiva Volvoåterförsäljare är våra sanna ambassadörer, säger Anders Gustafsson.

2018 räknar Volvo Personbilar med att det ska finnas 30 exklusiva återförsäljare i Sverige, och 2020 ska siffran vara uppe i 50 anläggningar.

- Vi anser att det i ett storstadsområde som Göteborg, där förutsättningarna finns, är helt rätt väg att gå – att skapa en exklusiv anläggning som bara säljer ett bilmärke. Nu kan vi vara en tydligare och mer tillgänglig helhetsleverantör för Volvokunden genom hela bilägandet, säger Per Avander, Bilias koncernchef.

– Vi har mycket goda och stabila relationer med Volvo och bedömer att vi tillsammans har stora möjligheter att infria våra ambitiösa tillväxtplaner.

Det nya globala konceptet för Volvoåterförsäljare har Volvo Car Group tagit fram tillsammans med Göteborgsföretaget Wingårdh Arkitekter AB. Konceptet kallas VRE, Volvo Retail Experience, och det bygger på exklusivitet, tillgänglighet och en tydlig exponering av produkterna. Inspiration har hämtats bland annat från exklusiva klock- och smyckeskedjor. Den övergripande filosofin är ”cool on the outside – warm on the inside”. Begreppet är en del av hela Volvo Car Groups varumärkesprofilering.

Besökarna i Sisjön möts av en sober dimglasad fasad som andas stil och exklusivitet. I fasaden finns rektangulära öppningar med klart glas där Volvomodeller visas ungefär som smycken. På anläggningens tak finns också en upplyst glasad så kallad ”smyckesbox” där en Volvobil exponeras för tydlig varumärkesidentifikation.

- Men när besökarna kommer in möts de av en öppet välkomnande varm interiör med vackra soffgrupper och en baristabar. Det ger en ombonad vardagsrumskänsla, säger Stefan Hummel, vice regiondirektör för Bilia Göteborg.

-I baristabaren kan man få en kopp kaffe och nybakat. Det adderar till den varma känslan. Det ska inte bara finnas glädje för ögat, goda dofter ökar känslan av välbefinnande, fortsätter han.

En mycket viktig faktor är personalens tillgänglighet. Säljarna har sina arbetsplatser direkt inne i bilhallen som erbjuder såväl nya Volvomodeller som begagnade. De sistnämnda enligt det nya konceptet Volvo Selekt. Och besökarna blir, så fort de kommer in genom dörrarna, omhändertagna av personal som hjälper dem till rätta.

-Personalen känner stolthet i vår nya miljö. Vi ser våra besökare som gäster snarare än kunder, säger Stefan Hummel.

I den ombyggda anläggningen finns också butiken Marknadsplats och en ”evenemangsyta” där man till exempel kan ha nybilsintroduktioner. Det finns också två konferensrum. Både befintliga kunder och utomstående företag är välkomna att hålla sin konferens på Bilia – allt i en öppen och välkomnande anda. Till anläggningen hör självklart en verkstadsdel. En betydelsefull del för att ge Volvoägarna den helhetslösning de söker för sitt bilägande.

Bilia i Sisjön säljer omkring 2 500 nya Volvobilar per år. Men för framtiden måste denna siffra öka. Bilias mål är att inom några år sälja 3 000 nya Volvobilar och 200 Volvo Selekt. Detta blir möjligt tack vare anläggningens nya exklusivitet och tillgänglighet.

-Allt känns mycket spännande. 2014 blir ett bevisandets år för oss, säger Stefan Hummel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11