Volkswagen Sverige-etta Passat är mest sålda bil
Volkswagen har vuxit stadigt på den svenska bilmarknaden under de senaste åren. Sedan 2004 har man ökat sin marknadsandel från 8 procent till 15,3 procent under 2012. Och nu i augusti har man svingat sig upp till toppen av bilmarknaden.
Under augusti registrerades det in 3 474 nya Volkswagen vilket leder till en marknadsandel på 16 procent. Därmed låg man 356 bilar före tvåan.
Viktiga förklaringar till den positiva utvecklingen är en lyckad introduktion av nya Golf, som inte bara utsetts till Årets Bil utan också attraherat många kunder. Men också en fortsatt stark trend för Passat, som är Volkswagens bäst säljande bil i Sverige. Passat blev för första gången på många år etta på topplistan med 1 270 registrerade bilar i augusti, medan Golf är fyra med 992 bilar.
- Vi är förstås mycket nöjda med utvecklingen. Ett långsiktigt uthålligt arbete, starkt modellprogram och en vass återförsäljarkår är viktiga ingredienser i framgångsreceptet. Att Passat dessutom placerar sig etta är smått historiskt och visar att den verkligen är en bil anpassad för Sverige, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.