23948sdkhjf

Ny motor i Panamera Diesel ger 300 hk

Med en helt ny motor med 300 hk och ett sportpaket har Porsche Panamera Diesel blivit ännu mer attraktiv lagom till årets internationella bilutställning i Frankfurt (IAA).

Panamera Diesel har en 3-liters V6-motor och effekten har ökats med 50 hk, 20 procent fler än i föregående modell. Det gör att toppfarten ökat till 259 km/tim mot 244 i förra modellen. Förutom motoreffekten har även köregenskaperna optimerats. Panamera Diesel har till exempel som standard den differentialspärr på bakaxeln med Porsche Vectoring Plus (PTV+) som tidigare varit reserverad för Panameras bensindrivna modeller. Transmission och chassi har också omarbetats. Hittills har ungefär 8 500 Panamera Diesel levererats till kund och modellen svarar för cirka 15 procent av Panameras försäljning.

Det enda som återstår från V6-motorn i förra Panamera Diesel är grundutformningen. Framförallt de rörliga delarna, som vevaxeldrivning och kolvar, är helt omgjorda och dimensionerade med målet att öka motoreffekten. Porsche kombinerar sin nya motor för första gången med en vattenkyld turbo. Den nya turbinen ger såväl större luftflöde som högre laddtryck, 3 bar mot 2,5 bar tidigare.

Förutom högre effekt, 300 hk (221 kW) vid 4 000 v/min, har vridmomentet i den nya motorn ökat med 100 Nm till 650 Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min för ännu mer kraft i lägre farter.

Motoreffekten måste kunna överföras till hjulen på ett säkert sätt. Det är där PTV+ kommer in. Systemet innehåller en elektroniskt styrd helt variabel differentialspärr på bakaxeln och riktad bromsning av de individuell bakhjulen.

Vid lägre hastigheter gör PTV Plus bilen smidigare och styrningen mer exakt. I högre fart och när man accelererar ut ur en kurva gör systemet att bilen blir stabilare. Det innebär att Panamera Diesel nu får en släpvagnsvikt på 2 200 kg vilket gör den bättre än föregångaren på att dra till exempel hästsläp.

Den starkare turbomotorn har också gjort det möjligt att ändra utväxlingen. För att minska bränsleförbrukningen i framförallt högre hastigheter har utväxlingen höjts så att motorn i Panamera Diesel kan på lägre varvtal för en given hastighet. Med den nya motorn drar Panamera Diesel 6,4 liter per 100 km enligt NEDC, motsvarande 169 g CO2/km. Samtidigt har fyra av de åtta växlarna i Tiptronic S-växellådan fått lägre utväxling, vilket ger Panamera Diesel imponerande accelerationsresurser.

För att matcha förbättrade prestanda har krängningshämmarna fram och bak gjorts styvare vilket gett Panamera Diesel en sportigare känsla än föregångaren.

Panamera Diesel med den nya motorn ersätter den nuvarande varianten med 250 hk och kommer ut på marknaden från och med januari 2014.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062