Svångremmen dras åt för fordonsindustrin
Men nu ska det bli ändring. Efter politiska diskussioner har ägaren av Fouriertransform, det vill säga den svenska staten, beslutat om en revidering av bolagsordningen.
Vid en extra bolagsstämma häromveckan fattades beslut om att ändra verksamheten. Från att det funnits en skrivning om att bolaget skulle enbart satsa på företag med anknytning till fordonsindustrin, heter det nu: ”Föremålet för bolagets verksamhet ska vara att inom fordonsindustrin och andra delar av tillverkningsindustrin och närliggande tjänstenäringar investera i eller finansiera bolag som bedriver forsknings-, utvecklings- och investeringsverksamhet som ska leda till kommersialiserbarhet samt att bedriva därmed förenlig verksamhet.”
Det kan inte tolkas på annat sätt än att nu ska Fouriertransform satsa på i princip hela den svenska industrin och tjänstenäringen. Det blir med andra ord konkurrens om pengarna i Fouriertransform:s kassa.
Vad det handlar om är att fordonsindustrin inte längre betraktas som en krisbransch på samma sätt som 2008 när staten lanserade sitt fordonspaket som bland annat innefattade Fouriertransform.
När Motor-Magasinet talar med Fouriertransform:s vd Per Nordberg tonar han ned ändringen i bolagsordningen och konstaterar att det idag finns flera sektorer inom den svenska industrin som kan ha behov av investeringar som på kommersiella grunder kan stärka den internationella konkurrenskraften.
Fouriertransform ser inte den ändrade bolagsordningen som att det nu kommer bli konkurrens om det stöd som det statliga bolaget ger. Men vi kan inte se annat än att nu släpper man fordonsindustrin i så motto att fordonsbranschrelaterade företag, till exempel utvecklingsföretag, underleverantörer med flera, nu kommer att få en mycket tuff konkurrens om statliga investeringar. Helt säkert kommer allt att ske på affärsmässiga grunder även i fortsättningen. Men att de 3 miljarder kronor som Fouriertransform haft till förfogande för investeringar i enbart fordonsrelaterade företag nu ska ”delas” med resten av den svenska industrin, kan bara betyda att det kan bli tuffare konkurrens.
Låt oss bara hoppas att fordonsindustrin inte hamnar i bakvatten igen.
Olle Holm