23948sdkhjf

Nytt och avancerat fyrhjulsdriftssystem

GKN Driveline lanserar nu GKN:s avancerade fyrhjulsdriftssystem, som är grunden till Land Rovers "Active Driveline". Den förbättrade Range Rover Evoque 2014 är utrustad med ett unikt fyrhjulsdriftssystem med funktionen "disconnect". Det nya systemet är utformat för att minska bränsleförbrukningen, med bibehållen enastående terrängprestanda med dynamisk reaktion och förbättrad framdrivningsförmåga.

GKN:s sofistikerade fyrhjulsdriftssystem reagerar på körmiljön och förarens avsikter genom att automatiskt koppla bort merparten av delarna till den roterande drivlinan, för att reducera förluster. Framdrivningsförmåga och körstabilitet optimeras av funktionen ”Active Torque Biasing” som ger en avancerad kontroll över fördelningen av vridmomentet mellan fram- och bakhjulen.

Den gemensamt utvecklade Active Driveline har uppnått en betydande reducering av förluster i drivlinan. Detta bidrar till att Range Rover Evoque 2014 totalt minskat bränsleförbrukningen med upp till 11,4 procent (beroende på modell).

GKN:s fyrhjulsdriftssystem är utrustat med GKN:s kraftöverföringsenhet (PTU), som är kopplad till växellådans diffrential och slutväxel. . Denna har en synkronisering och broms för att koppla bort drivningen redan innan hypoidväxeln PTU.

I bakre delen av systemet driver bakhjulsdriftmodulen (RDM) GKN TWINSTER® varje bakhjul individuellt via en flerskivig våtlamellkoppling. Dessa kopplingar kan koppla bort fyrhjulsdriftssystemet efter RDM.

Synkroniseringen GKN PTU och GKN TWINSTER® styrs av en dedikrad drivlinestyrenhet. Den är utformad för att kontinuerligt övervaka fordonets dynamik, och kopplar ur fyrhjulsdriften vid normal körning över 35 km/h och kopplar in fyrhjulsdriften automatiskt (inom 300 millisekunder) när det behövs.

Utöver bortkopplingsfunktionen fungerar även GKN TWINSTER® som elektronisk differential och kombinerar då momentfördelning och diffrentialbromsfunktion för ”Active torque biasing”.

Rob Rickell, Global Engineering Director hos GKN Driveline säger:

-Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Land Rover och med att kunna leverera GKN:s avancerade fyrhjulsdriftssystem som inkluderar bakhjulsdriftmodulen TWINSTER. Det är ett stort steg framåt inom fordonseffektivitet och dynamisk prestanda, och utgör ett nytt riktmärke i branschen för den här typen av fordon.

Utöver den innovativa Active Driveline, levererar även GKN Driveline standardfyrhjulsdrifts-systeme till Range Rover Evoque 2014. Kraftöverföringsenheter och bakhjulsdriftmoduler för båda varianterna produceras av GKN Driveline Köping, Sverige, främre drivaxlar och kardanaxlar produceras av GKN Driveline Birmingham, UK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062