23948sdkhjf

Audi Sport quattro concept plugin-hybrid med 700 hästar

quattro är Audi och Audi är quattro – märket och tekniken är för alltid sammanlänkade. Lagom till firandet av 30 års jubileumet av den legendariska Sport quattron presenterar Audi den legitima efterträdaren på bilsalongen IAA i Frankfurt. Konceptbilen Audi Sport quattro concept för den framgångsrika quattrotraditionen vidare i kombination med plug-in hybriddrift och en total systemeffekt på 700 hk.

Med Audi Sport quattro concept tar Audi sin stolta tradition till nutid och vi känner igen detaljer som presenterades redan i konceptbilen Audi quattro concept för tre år sedan.

Coupen kombinerar Urquattrons DNA med kraftfull elegans. Karossen är tight över 21-tums hjulen med korta överhäng och sportigt balanserade proportioner. Med en hjulbas på 2 784 millimeter är den 4 602 millimeter lång. Med 1 964 millimeter är den samtidigt väldigt bred och med bara 1 386 millimeter ovanligt låg.

Plug-in hybriden gör Audi Sport quattro concept till en sportcoupe med imponerande prestanda. Systemeffekten är hela 700 hk; det totala vridmomentet på 800 Nm. Kraften löper genom en modifierad åttaväxlad tiptroniclåda till quattrolinan, med sportdifferential på bakaxeln.

Förbränningsmotorn är en fyraliters dubbelturbo V8. Den levererar 560 hk och 700 Nm vridmoment. Cylinder on demand (COD)som deaktiverar fyra cylindrar under dellast tillsammans med start-stop systemet gör den välljudande sportbilen både kraftfull och effektiv . Enligt gällande norm förbrukar konceptbilen i genomsnitt 2,5 liter bränsle per 100 kilometer, vilket motsvarar 59 gram CO2 per kilometer.

Mellan 4.0 TFSI-motorn och transmissionen är en diskformad elmotor placerad som producerar 110 kW och 400 Nm. Den får ström av ett bakmonterat vätskekylt litium-jon batteri med en kapacitet på 14,1 kWh. Konceptbilen laddas med en Audi wall box, som via ett kommunikationssystem (intelligent charge management) säkerställer en optimal tillförsel av energi till litium-jon batteriet. Audi Sport quattro concept har en räckvidd upp till 50 km med ren eldrift. Ett intelligent drivsystem reglerar interaktionen mellan el- och förbränningsmotorn för optimal prestanda utifrån de valda körlägena.

Kunden kan välja mellan tre olika lägen och karaktär på Audi Sport quattro concept. EV-läget för ren eldrift, Hybridläge för maximal effektivitet och Sport för maximal prestanda.

I EV-läget är endast elmotorn aktiv. Med en maximal elektrisk prestanda på 110 kW och 400 Nm vridmoment, är eldrift möjlig både inom och utanför stadsmiljön. En aktiv accelerator indikerar övergången till hybridläge så att föraren medvetet kan kontrollera övergången mellan el- och hybridfordon..

I hybridläget används miljö- och färddata för att beräkna det optimala användet av elmotor och förbränningsmotor för största bränsleeffektivitet . Om navigationen är aktiv, optimeras färdvägen för effektivitet. Detta läge inkluderar möjligheten att kundanpassa valet av drivning. Om föraren vill behålla en viss mängd elektrisk räckvidd eller att köra vissa vägar på eldrift, kan de använda Hold eller laddningsfunktionen för att justera laddningen av batteriet även utan att ladda från elnätet.

I Sportläget maximeras kraft och prestanda . Elboostfunktionen stöder förbränningsmotorn i alla körsituationer. Det elektriska styrsystemet säkerställer att batteriet har tillräcklig laddning.

När V8:an och elmotorn arbetar tillsammans accelererar Audi Sport quattro concept från 0 till 100 km/h på 3.7 sekunder. Toppfarten är 305 km/h. Lättviktskonstruktionen i konceptbilen bidrar till den dynamiska prestandan. I passagerarcellen kombineras ultra-höghållfast-stål och aluminumgods i strukturella element. Dörrarna och stötfångarna är gjorda i aluminium och taket, motorhuven och den bakre luckan är gjorda i kolfiberarmerad polymer. Resultatet är en tomvikt inklusive batteripaketet på 1 850 kilogram.

Chassit i konceptbilen är anpassat för att ta upp kraften i drivsystemet. Väghållningen är lika dynamisk som den är stabil. Framaxeln består av fem länkar per hjul. Bakaxeln följer Audis trapetslänkprincip. Välavstämda fjädrar och dämpare säkerställer att Audi Sport quattro concept har maximalt väggrepp. Den dynamiska styrningen varierar i förhållande till hastigheten. Bromsoken griper om stora, kolfiberkeramiska bromsskivor och däcksformatet är 285/30 R 21 med fälgar i 5-dubbelekerdesign.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063