23948sdkhjf

Volvo Car Group ökade 4,7 procent globalt

Volvo Car Group rapporterar en global försäljning på 26 998 bilar för augusti månad, en ökning med 4,7 procent jämfört med augusti 2012. Den positiva utvecklingen fortsätter i Kina där försäljningen ökade med 65,7 procent under månaden medan även Europa och resten av världen bidrog till uppgången. För perioden januari till augusti minskade den globala försäljningen med 2,5 procent.

Efterfrågan på Volvobilar i Kina fortsätter att öka starkt och kundleveranserna i augusti ökade med 65,7 procent till 4 319 bilar. Den mest sålda bilmodellen var Volvo XC60 men även den nyligen introducerade V40 modellen bidrog till tillväxten i Kina.

I Sverige är Volvo fortsatt marknadsledare. Augustiförsäljningen minskade med 1,2 procent till 2 981 bilar, men trots detta stärkte Volvo sin marknadsandel. Volvo V60 och Volvo V70 var de mest sålda modellerna. Europa som helhet växer nu tack vare V40 modellen och marknadsandelen i Europa ökade jämfört med förra året. Även Japan är en tillväxtmarknad med en 50-procentig försäljningsökning i augusti.

USA var Volvo Cars’ största marknad i augusti med 5 519 bilar, trots en nedgång med 11,9 procent jämfört med samma månad förra året. Volvo S60 och Volvo XC60 stod för merparten av försäljningen.

Försäljningsläget (leveranser till slutkund) för Volvo Car Group:

Volvo XC60 var den mest sålda modellen i augusti med 7 646 sålda bilar (2012: 7 153), följd av Volvo V40 som nådde 4 726 bilar (1 195). Inklusive Cross Country versionen såldes 6 022 bilar av V40 modellen. Den tredje mest sålda bilmodellen var Volvo S60 med 4 139 bilar (4 630).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.165