Mekonomen lanserar nytt eget varumärke
-Vi positionerar oss med Promeister som ett premium private label. Det är originaldelskvalitet som vi kommer att sälja till ett väldigt attraktivt pris, säger Marcus Larsson, vice vd för Mekonomen Group och bland annat ansvarig för koncernens satsning på egna varumärken.
-Genom förvärven av Sörensen & Balchen och Meca har vi fått större volymer att förhandla om med underleverantörerna. Vi har kontrakterat ett antal leverantörer, bland annat i Kina, för att tillverka reservdelar, säger Larsson.
Prismässigt ligger Promeister-produkterna omkring 15 procent under mer kända varumärken. För att skapa förtroende för de nya produkterna ger bolaget fem års garanti på Promeister-produkter.
-Genom att vi nu kan beställa större volymer kan vi nu komma direkt till de leverantörer som tillverkar för märkesleverantörerna vilka i sin tur levererar till bilindustrin. Det gör att vi får en bättre prisbild som ger en attraktiv kalkyl, säger Marcus Larsson.
Tidigare har Mekonomen haft som ambition att ligga på omkring 20 procent för egna varumärken. Men sedan dess har Mekonomen vuxit rejält och idag ligger andelen egna varumärken på mindre än fem procent.
-Promeister-produkter kommer att finnas på samtliga större reservdelsgrupper, men vi lyssnar ständigt på våra kunder och kommer att utveckla nya kategorier framöver baserat på våra kunders önskemål, säger Marcus Larsson som också konstaterar att satsningen på det nya varumärket mottagits mycket väl.
Redan idag finns Promeister-produkter att köpa på Mekonomen, bland annat bromsskivor och bromsvätska.
Olle Holm