23948sdkhjf

Autoliv introducerar nytt adaptivt säkerhetsbälte

Autoliv, världens ledande bilsäkerhetsföretag, introducerar ett nytt säkerhetsbälte som förbättrar säkerheten för alla passagerare, särskilt barn. Det nya bältet kan kraftigt reducera krafterna som mindre passagerare utsätts för men också förbättra skyddet för större passagerare. Det är en helt mekanisk kostnadseffektiv lösning som anpassar sig till passagerarens storlek och hur allvarlig krocken är.

Den nya säkerhetsbältesrullen ställer in kraften individuellt till varje passagerare och hur allvarlig krocken är utan att använda sensorer. Den ger också ökat skydd för vuxna passagerare då bältet släpper efter mer succesivt efter en krasch, vilket reducerar rekylen.

Förbättringar av krockkuddar och säkerhetsbälten samt förbättrade fordonsstrukturer har över tid reducerat dödligheten vid bilolyckor. Studier visar dock att baksätespassagerare, speciellt barn i åldrarna 4 till l2 år, inte har haft lika stor nytta av de framsteg som gjorts inom bilsäkerhet. .

-Detta är ytterligare ett exempel på hur vår innovativa förmåga inom bilsäkerhet gjort oss till marknadsledare. I genomsnitt levererar Autoliv två säkerhetsbälten till varje fordon som produceras världen över. Den nya bältesrullen stärker vår tro på att vi ytterligare kan förstärka vår position, säger Jan Carlson, Autolivs koncernchef.

Bild på Jan Carlson

Genom att kombinera kraftbegränsning med en försträckare kan kraften på bröstkorgen begränsas vid en krock vilket sin tur leder till mindre belastning på nacken, Hittills har dock denna typ av kraftbegränsning varit inriktad på stora passagerare som behöver större begränsande kraft än barn vid kollisioner. Den högre kraften har visat sig olämplig för barn. Adaptiviteten kommer från ett fjäderbelastat kugghjul i säkerhetsbältesrullen. Kugghjulet har ett stort antal tänder på båda sidor som vid rotation hakar och bromsar. Ju snabbare bältet dras ur rullen, desto mer motstånd ger kugghjulet.

Den nya bältesrullen kan också hjälpa biltillverkare att få bättre resultat i de uppdaterade EuroNCAP och US NCAP testerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063