Undersökning om svenskarnas åsikter om bilbranschen
Det visar en omfattande varumärkesundersökning, MK-rapporten, genomförd av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Mediekompaniet.
– MK-rapporten visar på betydande skillnader för ett antal varumärken, där både kännedomen och relationen till varumärket är olika beroende på om man bor i en storstad eller på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, och fortsätter:
– Förstår man skillnaderna kan man bli effektivare i sin marknadsföring.
Viktiga fakta från undersökningen:
Opel uppfattas som tråkig och anonym
Inte oväntat ligger Volvo i topp vad gäller kvalitet, pålitlighet och säkerhet
Citroën verkar vara mer populär i storstaden där man beskriver den med ordet kvalitet i större utsträckning än på landsorten
BMW beskrivs som dyr, kvalitativ, lyxig, snabb och snygg
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov under juni 2013. Totalt har tolv branscher kartlagts: skor, konfektion, bemanning, hemelektronik, försäkringar, banker, telekom, sport-/fritid, resor och bilar. 2013 mäts för första gången även spelbolag samt de politiska partierna inför valet 2014. 2012 mättes tio andra branscher, vilket innebär att den nu omfattar totalt 22 olika branscher och över 300 olika varumärken. Årets undersökning genomfördes i två steg, en förstudie för att kartlägga relevanta attribut och en kvantifiering av valda attribut. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.