23948sdkhjf

SBF i möte med Konsumentverket om bildelar

Sveriges Bildelsgrossisters förening, SBF, har haft ett dialogmöte med Konsumentverket kring bileftermarknad. Bildelsgrossisternas ordförande, Christer Liljenberg, berättar om ett bra möte där god tid gavs till att diskutera konsumentens ställning vid köp av bilverkstadstjänster och hur den kan förstärkas.

– Det är bra att Konsumentverket förstått EU-kommissionens tankar om en avreglerad eftermarknad där både bilägarna och verkstäderna fått en starkare ställning samt tillåts konkurrera med både bättre pris och bättre tillgänglighet samt större utbud som följd.

– Det är också bra att Konsumentverket sluter upp bakom de riktlinjer som avser reservdelar och dess beskaffenhet som finns i EU:s riktlinjer. Det vill säga original eller av motsvarande kvalitet samt att de ska inte ska skada varumärket, berättar Christer Liljenberg.

Han berättar vidare att SBF och Konsumentverket diskuterade hur verkstäderna kan bli bättre på att följa och tillämpa branschöverenskommelsen Verkstadens reparationsvillkor.

– Det behövs ytterligare utbildning i praktisk bilverkstadsjuridik bland alla som har kundkontakt på en verkstad. Vi vet utifrån KBV:s rapporter att det många gånger brister i kommunikationen med kunden och även i administrationen.

– Som kund ska man förvänta sig att minst få en kopia på arbetsorder, faktura och kvitto samt vid service ett serviceprotokollet, säger Christer Liljenberg.

Christer Liljenberg säger också att man från SBF:s sida gett Konsumentverket som förslag att den definition av reservdel som finns i EU-kommissionens riktlinjer för bilverkstadstjänster ska vara en del av Verkstadens reparationsvillkor, likaså den generalklausul, kapitel 12, som finns i riktlinjerna om kravet på att bilen ska vara felfri, trafik- och miljösäker efter en reparation.

SBF tog även upp kompetensfrågan på mötet. Christer Liljenberg säger att man får inte vara främmande inför någon form av etableringskontroll, eller minimikrav, för att få driva en bilverkstad.

– Det handlar om säkerställa kompetens. Sedan om man gör det genom ett ”grönt kort” eller någon form mästarbrev, får framtiden utvisa, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093