23948sdkhjf

Högt pris för att köra genom vattenmassor

Mycket regn leder till översvämmade vägar och vattensamlingar under viadukter. En bil som hamnar i vatten kan bli en dyr historia. Reparation av en vattenskadad motor landar ofta över 100 000 kronor. I värsta fall måste bilen lösas in och skrotas.

Höstens skyfall och regn leder till stora vattensamlingar. Lågt belägna vägavsnitt kan på mycket kort tid översvämmas och orsaka stora problem för trafiken. Försäkringsbolaget If får i samband med skyfallen in bilar som blivit skadade efter att ha fastnat i vattenmassor.

- Moderna bilar innehåller mycket elektronik och avancerade styrsystem som kan skadas. Även motorn råkar illa ut om den får in vatten, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

En vattenskadad bil blir ofta dyr att reparera. Kostnaden beror på modell, men också på hur mycket vatten som kommit in i bilen. I värsta fall blir det frågan om att lösa in och skrota bilen.

- Bästa sättet att slippa problemen är att undvika stora och djupa vattensamlingar. Chansa inte på att det går att köra igenom. Om man ändå blir stående med bilen i vatten ska man stänga av motorn och tändningen direkt och se till att få bilen bogserad därifrån, säger Dan Falconer.

Fakta:

Det första som går sönder när bilen hamnar i vatten är elektronik i golvhöjd. Kostnaden är då från 10 000 upp till cirka 40 000 kronor.

Om vattnet stiger högre i bilen är det motorn som kan ta stryk. Kostnaden brukar då landa på mellan 50 000 och 200 000 kronor, beroende på bilmodell.

Det sista steget är att bilen i princip badar i vattenmassor. Då skadas sannolikt både motorn och all elektronik i bilen. I de fallen är det oftast inte lönt att försöka reparera bilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11