23948sdkhjf

Snart krävs certifikat och digipass för vissa biljobb

Inom bara ett år, hösten 2014, börjar de nya EU-reglerna för arbete med bilarnas huvuddatorer, Ecu, att införas i medlemsländerna. Reglerna innebär bland annat att det kommer att krävas certfikat för vissa biljobb. För att få ett certifikat måste verkstan kunna visa att man har ett fläckfritt förflutet, F-skattesedel, att man arbetar med bilar och har behovet av informationen osv. Bilmekanikern, plåtslagaren och eventuellt lackeraren måste visa att de arbetar på en verkstad och dessutom kommer det att ske en vandelprövning till exempel kontroll i straffregistret på de personer som ska ha åtkomst till informationen som går igenom ECUn.

Den svenska motorbranschen står alltså inför mycket stora tekniska förändringar som kommer att beröra såväl märkesobundna som märkesverkstäder, liksom skadeverkstäder. Det rör sig om förändringar som helt kan ”stänga dörren” för de verkstäder som inte skaffat sig information, kunskaper och utbildning.

Motor-Magasinet har pratat med Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening om vad som kommer att hända i branschen de närmaste åren.

-Med början av år 2014 kommer det ske förändringar som vi aldrig har varit med om tidigare och som kommer påverka i första hand alla märkesobundna och skadeverkstäder. Men även de märkesbundna kommer påverkas av förändringen. Att de märkesbundna verkstäderna kommer att påverkas hänger samman med att de säkert vill kunna utföra större eller mindre reparationer på inbytta bilar, säger Ericsson.

Allt har sitt ursprung i de nya reglerna Euro 5 och 6, För att begränsa föroreningarna från vägfordon införs genom den här förordningen EU-krav för utsläpp från motorfordon och berörda reservdelar (normerna Euro 5 och Euro 6). Genom förordningen införs också åtgärder för att förbättra tillgången till information om reparationer av fordon och för att se till att fordon som uppfyller de aktuella normerna kommer snabbare i produktion. och som innebär att biltillverkare inte kommer släppa information som är klassad för bilens säkerhet och som går igenom bilens huvuddatorn eller ECUn som den kallas (lås, larm och nycklar) ”vind för våg” med hänsyn till att bilstölderna kommer att stiga om så sker.

-Beroende på bilmärke har biltillverkare låtit annan information gå igenom ECUn också, exempelvis om man ska ladda batteriet på en VW Golf, byta kupéfilter på en Mercedes B-klass eller reparera handbromsen på en Volvo S80. För att få åtkomst till den informationen om verkstaden är märkesobunden eller om den märkesbundna verkstan ska arbeta med ett udda märke måste man ansökan om certifikat, berättar Ericsson.

Verkstaden tvingas alltså ansöka om certifikat och får då ett digipass och en kod så att man kan koppla upp sig från bilen till en huvuddator som enligt uppgift kommer placeras i Hamburg och därifrån kablas man vidare ut i världen till det stället där information och programvaror finns för respektive biltillverkare. För att få ett certifikat måste verkstan kunna visa att man har ett fläckfritt förflutet, F-skattesedel, att man arbetar med bilar och har behovet av informationen osv.

-Bilmekanikern, plåtslagaren och eventuellt lackeraren måste visa att de arbetar på en verkstad. Dessutom kommer det att ske en vandelprövning till exempel kontroll i straffregistret på de personer som ska ha åtkomst till informationen som går igenom ECUn. Hösten 2014 kommer systemet med e-legitimation börja införas inom hela EU stegvis, säger Bo Ericsson.

Nästa stora förändring handlar om E-call (Telematic). Från och med årsmodell 2015 (bilar som säljs som årsmodell 2015 eftersom det kan gå på tillverkningsmånad och år) är det tvingande med E-call. E-call är ett mycket bra system som kommer rädda massor av liv eftersom bilen är uppkopplad till en larmcentral. Bilen ringer upp larmcentralen själv om en pyroteknisk laddning (exempelvis airbag) löser ut och eftersom det sitter en inbyggd GPS i bilen kan larmoperatören positionsbestämma var olyckan skett till brandkår, ambulans och polis om larmoperatören inte får kontakt med den/de som sitter i bilen. Systemet medför en del annat som kan beröra både märkesbundna och märkesobundna verkstäder. Här är några exempel på vad tekniken kan/kommer göra: Om bilen ska servas skickar bilen en signal den verkstad som generalagenten anser ska få serva bilen. Om multifunktionslampan tänds kan bilen distansrepareras från Haparanda, New York eller Milano. Andra tjänster som kan/kommer kopplas till Telematicen är att generalagenten ”styr” bilägaren med löfte om en mängd fina erbjudanden oavsett om det är garanti eller inte på bilen.

-Bilägaren kommer styras på ett helt nytt sätt och verkstäder kommer på sikt märka av dom här förändringarna, det står helt klart, säger Ericsson.

Det här är några exempel på vad som kommer nästa år och som till stor del ligger till grund för bildandet av SFVF.

-För att vi ska kunna vara med och påverka utvecklingen krävs att vi har många medlemmar. Det handlar om att kunna vara med och se till att man tillvaratar våra rättigheter i Bryssel. Det sker bland annat genom den europeiska organisationen Cecra (European Council for Motor Trades and Repairs).

Branschen står alltså inför stora förändringar och om man inte agerar finns det risk att bli ”överkörd”.

-En sak är säker, oavsett om man har verkstad i Järpen, Lysekil eller i Örebro så kommer det här att märkas på sikt, men det är nu vi lägger ”ribban för framtiden”, det går inte att vänta, säger Bo Ericsson.

Initiativtagarna till SFVF har en under en längre tid sett behovet öka av att ha en verkstadsförening som omvandlar hoten till möjligheter för medlemmarna och tillvaratar verkstäders förmåga att utvecklas. -Att det kommer bli färre service- och skadeverkstäder på sikt har det kommit rapport efter rapport om och det är ingen nyhet. Frågan bör nog istället ställas vad kan vi göra för att SFVFs medlemmar ska ha bättre möjligheter att fortsätta kunna driva sin verksamhet. Vi behöver ha många medlemmar för att kunna påverka de framtida beslut som fattas i bland annat Bryssel, avslutar Bo Ericsson.

Text: Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081