Få bilmärken klarar de framtida miljökraven
Endast fyra - Renault, Toyota, PSA Peugeot Citroën och Fiat - av de totalt fjorton undersökta biltillverkarna kan förväntas hamna på rätt sida om EU:s uppställda mål för miljöutsläpp på 95 g koldioxid/km år 2020. Situationen för VW, BMW och Daimler är betydligt mer kritisk.
I den studie, som PA genomförde i juni 2013, har totalt 14 biltillverkare rankats baserat på deras respektive nivåer av miljölutsläpp (bransch- och individuella mål) sedan 2004. Utfallet är särskilt nedslående för tyska premium biltillverkare.
PA:s analys av situationen för BMW, Daimler och Volkswagen är att miljöbilspremier eller andra typer av incitament som syftar till att främja försäljning av el- och hybridbilar idag inte är tillräckliga för att leverantörerna ska nå EU:s miljökrav år 2020. Enligt Thomas Goettle, automotive-expert på PA Consulting Group, så måste alla parter bjuda till. EU bör överväga alternativa och mer stegvisa och riktade utsläppsminskningar. Regeringarna i fråga bör ta fram fler incitament än miljöbilspremier för att bidra till sänkta koldioxidhalter och slutligen billtillverkarna bör fokusera på att lösa de tekniska problemen kring elbilars räckvidd.