Populär automatväxellåda sänker bränsleförbrukningen
2012 hade Bosch tillverkat över 25 miljoner drivremmar för CVT-lådor. CVT-växellådan möjliggör kraftöverföring för motorer med ett vridmoment på mellan 60 och 450 newtonmeter, och en uteffekt av mer än 300 hästkrafter (220 kilowatt).
Eftersom CVT-lådan bara innefattar ett fåtal komponenter är den dessutom mycket kompakt och styrenheten kan till exempel integreras direkt i systemet. Tekniken hittas i cirka 300 produktionsmodeller.
– CVT fungerar framförallt i stadstrafik, den kan minska bränsleförbrukningen med så mycket som sju procent, eftersom motorn ständigt hålls vid sin mest effektiva arbetspunkt, säger Stefan Seiberth, ordförande för Bosch Gasoline Systems.
CVT-lådan är lämplig för diesel, bensin, och hybriddrivlinor. Medan tekniken sparar bränsle i klassiska förbränningsmotorer, kan den dessutom öka hybriddrivlinornas elektriska räckvidd. Detta beror på att CVT tillåter förbränningsmotorn att köras med en högre hastighet, nära den optimala driftpunkten. Som ett resultat kan en del av den frigjorda energin användas för framdrivning, medan resterande energi kan lagras i det uppladdningsbara batteriet.