23948sdkhjf

Nu kommer nya Suzuki SX4 S-CROSS

Nya Suzuki SX4, som fått tillnamnet S-CROSS, rullar ut på svenska vägar helgen den 12-13 oktober. Den helt nya modellen, som är en s.k. crossover, är helt igenom nykonstruerad och demonstrerar Suzukis kompetens när det gäller bilar med 4-hjulsdrift. I jämförelse med dagens modell, som kommer att fortsätta marknadsföras under namnet SX4 Classic, har bilen vuxit rejält och kliver nu upp i det s.k. C-segmentet där man finner bilar som Nissan Qashqai och andra crossovers.

Formgivningarna har haft som primärt mål att skapa maximalt utrymme för passagerare och bagage. Att man nu med ett bagageutrymme på 430 liter (med uppfällt baksäte och 5 personer i bilen) är klassledare avseende just dessa egenskaper är ett tydligt bevis på att man lyckats. Med världens första panoramaglastak med dubbla glasskivor har man även lyckats skapa klassens största öppning, något som ger en behagligt luftig känsla för passagerarna.

En annan målsättning med den nya crossovern har varit hög körglädje, praktisk mångsidighet, goda prestanda och låg bränsleförbrukning och därmed låg miljöpåverkan. Med suverän aerodynamik och finslipade motorer har nya SX4 S-CROSS några av de lägsta CO2 utsläppen i sin kategori.

Säkerhetsmässigt ligger ribban högt med en hög utnyttjandegrad av höghållfast stål, som förutom låg vikt även ger hög motståndskraft mot krockvåld. Kompletterat med olika typer av aktiva och passiva säkerhetslösningar, typ 7 krockkuddar, siktar tillverkaren på högsta betyg – 5 stjärnor – i EuroNCAP. Karossen har Suzukis säkerhetskoncept TECT (Total Effective Control Technology), som innebär ett sofistikerat system för absorbering av krockvåld och därmed maximalt skydd för bilens passagerare.

En annan teknik som, förutom större körglädje, kraftigt bidrar till överlägsen säkerhet är det nya ALLGRIP-systemet. Det är Suzukis eget 4x4-koncept, som ger föraren fyra lägen för maximal prestanda och säkerhet. Med en enkel tryck- och vridkontakt på mittkonsolen väljer föraren mellan Auto – som lämpar sig för normala körförhållanden och där bilen är framhjulsdriven med blixtsnabb inkoppling av 4x4 vid minsta hjulspinn. Sport – som är perfekt för krokiga vägar där man får maximal nytta av 4-hjulsdriften. Snow – som namnet antyder är detta läget vid körning på snöiga, oplogade och hala vägar. Lock – är läget när bilen skall köras loss ur snö, lera eller sand. Då lämnar systemet maximalt vridmoment till alla fyra hjulen.

Motormässigt erbjuds två alternativ. En 1,6-liters bensinmotor och en 1,6-liters diesel. Bensinmotorn levererar 88 kW/120 hk vid 6000 varv och ger, tack vare reduktion av den inre friktionen och den lägre vikten tillsammans med ett antal ingrepp i motorns arbetssätt, goda prestanda inte minst vad gäller bränsleförbrukningen. Med den 5-växlade manuella transmissionen uppnås en förbrukning på 5,9 liter/100 km vid blandad körning och ett CO2 utsläpp på 135 g/km. Motsvarande siffror för den automatiska CVT-transmissionen är 5,7 liter/100 km och 130 g/km.

Dieselmotorn levererar samma effekt på 88/120 hk vid 3750 varv och dessutom ett kraftfullt vrdmoment på hela 320 Nm. Även denna motor har uppdaterats för att ge maximal bränsleekonomi och minimal miljöpåverkan. Här har man valt en 6-stegad manuell transmission där de optimerade utväxlingsförhållandena innebär reducerad bränsleförbrukning. Bilen är 4300 mm lång, 1765 mm bred samt 1580 mm hög.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.892