23948sdkhjf

Första kinesiska bilen med 5 stjärnor i Euro NCAP

Med häpnadsväckande resultat har Qoros första producerade fordon, den kompakta (C-segments) Qoros 3 Sedan, belönats med fem stjärnor i Euro NCAPs (program för bedömning av nya bilar)-krocktest. Qoros är det första internationella märket, vars huvudkontor ligger i Kina, som producerar en bil som får fem stjärnor av Euro NCAP.

Qoros 3 Sedan uppnår bästa resultat i samtliga av de fyra områdena som Euro NCAP testar och har den övergripande bästa prestandan av alla de fordon som bedömts år 2013 så här långt, vilket placerar den som en av de absolut bästa som någonsin testats av Euro NCAP.

Förfarandet vid Euro NCAP testerna är avgörande i riktlinjer för hur fordonssäkerheten i fråga om olyckor ses på, av myndigheter, bilklubbar och konsumentorganisationer i hela Europa. Som en av världens mest beryktade och auktoritära, oberoende krocksäkerhetstest, bedömer de passagerarskyddet i olika krockscenarion, såväl som effektiviteten för säkerhetsassistanssystemen och nivån på säkerheten för gående på vägen.

Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP säger: "Qoros 3 Sedan har belönats med fem stjärnor och bevisat att den erbjuder den säkraste prestanda som någonsin testats på Euro NCAP. "Det här är ett historiskt ögonblick. Det är inte bara en imponerande prestanda, utan även det första fordonet från Kina som får högsta betyg. Faktum är att det är det högsta resultat som framkomit för passagerarsäkerhet för vuxna (AOP) i Euro NCAPs program 2013, fastställde van Ratingen.

Roger Malkusson, vd för fordonsintegreringen på Qoros sa: "Vi har arbetat mot det här resultatet i många år. Vårt säkerhetsteam består av experter från många olika länder och vi har fokuserat våra ansträngningar på att leverera en genomgående välutvecklad bil som får maximala säkerhetspoäng. Vi är mycket stolta över att ha uppnått högsta betyg av fem stjärnor. Qoros 3 Sedan fick bästa resultat i passagerarsäkerhet för vuxna (AOP) så här långt i Euro NCAPs program för år 2013. Säkerhetsutrymmet för passageraren i Qoros 3 Sedan visade sig vara extremt robust vid frontal-bak, sido-, eller stolpkrockar.

Karossen och strukturen på bilen är utformad att minska passagerarens exponering för risker vid kollisioner, detta uppnås i och med att krafterna i fordonet leds läns fördefinierade belastningsvägar och absorberas av generöst tilltagna deformeringszoner. Eftersom den stora energistöten som genereras i en kollision fångas upp, bibehåller passagerarutrymmet sin form.

Den omfattande standarden för passiv säkerhetsutrustning (utformad at thålla passageraren säker vid en olycka) ger föraren och passagerarna, oavsett storlek och sätesposition, maximalt skydd mot skador. Detta inkluderar de främre och sidoairbagarna, de övre sidoairbagarna och samt airbagarna för de främre och bakre sätena, trepunktsbälten i alla säten och dubbla bältesspännare i det främre passagerarsätet. Nackstödet är till för att reducera risken för whiplash-skador.

Barnsäkerheten är också något man tagit extra hänsyn till, med ISOFIX-barnsätesankare bak, med top-karbinkrokar, och en växlare för anslutning eller bortkoppling av airbagen för placering i framsätet.

Qoros 3 Sedan fick även maximala poäng för positionsfasthållning av barn i frontal- och sidokrockstest. Ett nytt inslag i årets Euro NCAP förfarande är bedömningen om fordonets kompabilitet med ett stort antal barnsäten. Qoros 3 Sedan var bäst i test, och var kompatibla med hela topp-sortimentet av Euro NCAPs barnsäten.

Qoros första bil har också visat upp imponerande resultat i testet "skydd för gående" tack vara utvecklingsprogrammet som inkluderade ett noggrant samarbete med CAE (Computer-Aided Engineering).

Det internationella team som bygger Qoros består bland annat av ett antal fd Saab-ingenjörer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078