Mazda ökar kraftigt i Europa och i Sverige
Under juli-augusti ökade Mazdas försäljning med 31,1 procent jämfört med fjolåret och under årets åtta första månader har det sålts 97 025 Mazda-bilar i Europa. Samtidigt har marknadsandelen ökat från 1,0 till 1,2 procent. Framförallt är det de två nya, i många avseenden prisbelönta, Skyactiv-modellerna, CX-5 och Mazda6, som stått för denna markanta försäljningsökning.
- Vår nya generation av bilmodeller är onekligen en klar succé, säger Phil Waring, COO och vice president Mazda Motor Europe. Och bara inom någon månad får vi ytterligare en ny modell i vår Skyactiv-generation, helt nya Mazda3. Så helt klart är vi mycket optimistiska inför framtiden. Sverige är ett av de länder i Europa där Mazda ökar allra mest. Bara i Norge är ökningen större. Under årets första åtta månader ökade Mazda-registreringarna i Sverige med hela 54,06 procent. De nya Skyactiv-modellerna Mazda6 och CX-5 ökade med 230 respektive 187 procent jämfört med samma tidsperiod i fjol