Årets viktigaste bok om bilismen
I årets upplaga tar man bland annat upp den stora utmaningen det vill säga en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Regeringen har angett att år 2050 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri. Ett första steg på den vägen är att få en fossiloberoende fordonsflotta 2030. En ambitiös vision. För att kunna uppfylla den har fordonstillverkarna en gemensam strategi för åtgärder på kort och lång sikt, skriver Bil Sweden. Men då krävs förstås också att det finns effektiva styrmedel som är långsiktiga, teknikneutrala och i harmoni med det europeiska regelverket. Det krävs alltså att regeringen och samhället i stort arbetar gemensamt för att nå målen.
Årets upplaga av Bilismen i Sverige innehåller massor av intressant information som är användbar för alla som jobbar i branschen. Man kan till exempel konstatera, föga förvånande, att Volvo är den vanligaste personbilen som rullar på de svenska vägarna. Av de totalt 4 447 165 personbilarna som fanns i trafik vid det senaste årsskiftet var 1 002 839 Volvo motsvarande 23 procent av alla bilar. Näst vanligast var Volkswagen med 477 786 och som trea kom Saab med 309 463. Sedan följde i storleksordning Toyota, Ford, Audi, Renault, BMW, Peugeot och Opel.
I handboken finns alla bilmärken i trafik i Sverige uppräknade med antal bilar, från Autobianchi, fem stycken, till bilar som Ferrari, 388 stycken, Rolls Royce, 495 stycken, eller Studebaker, 174 stycken. Mycket användbar information till exempel för den som tänker sig att satsa på import av delar eller reparation/service av ett speciellt bilmärke.
Men det finns förstås mycket mer information, från bilproduktion i Sverige och andra länder till avgasregler, skatter och avgifter. Fordonsindustrin är ju en av Sveriges exportnäringar och hade förra året ett exportvärde på 124 miljarder kronor. Gotland biltätast i landet
Gotland är sedan flera år det biltätaste länet i Sverige. I slutet på 2012 hade Gotland 575 personbilar per 1 000 invånare. På andra plats kommer Dalarna med 557 och Norrbottens län med 548 personbilar per 1 000 invånare. Lägst biltäthet har Stockholms län med 391 personbilar per 1 000 invånare. En viktig förklaring till att biltätheten är högre i glesbygdslänen än i storstadsområdena är att kollektivtrafiken inte är lika utbyggd där som i storstäderna.
Bilismen är ju en bra affär för staten också. De svenska fordonsägarna betalar varje år cirka 58 miljarder kronor i olika specialskatter. Till det kommer generallea skatter som moms och då håvar staten in ett totalt skatteuttag på 90 miljarder kronor. Av skattepengarna går cirka 20 miljarder kronor tillbaka till bilägarna via väginvesteringar och vägunderhåll.
Olle Holm