23948sdkhjf

Bräck åter segrare på Goodwood Revival

Kenny Bräck rattade ännu en tävlingsbil till seger vid årets Goodwood Revival, denna gång en Ford GT40, som han segrade med i Whitsun Trophy. Ägare till bilen är Adrian Newey, chefsdesigner för Red Bulls F1-stall , som körde första stinten i finalen.

På den tidvis blöta banan imponerade Kenny Bräck stort med sin tuffa körning, först på träningen och senare under finalen i Whitsun Trophy. Ett 45-minuterslopp med förarbyte, öppet enbart för Fords autentiska racingbilar GT40, byggda mellan 1964 och 1966.

MED 27 ANMÄLDA bilar, större delen med Fords V8a på 289 cui på 4,7 liter (tre bilar med Fords 427 cui på 7 liter) var det skönsång när startfunktionären höjde Union Jack mot skyn. Kenny Bräck visade redan på träningen att han inte tänkte hålla igen på krutet och när ledarduon strulade med fyrpunktsbältet vid förarbytet tog Newey/Bräck ledningen med 8 sekunder. Bräck drygade därefter ut ledningen under kommande varv men slog sedan av och höll ledningen in i mål.

Många ställde sig undrande till Bräcks fartförmåga på den regnvåta banan i finalen. Att ligga på ställ med en GT40 kräver ordentligt med förarbegåvning.

– Kan man köra 400 km/tim på torrt underlag är det inga problem att köra 270 km/tim i regn, blev svaret från Kenny Bräck som tidigare rattat runt en Shelby Daytona Coupé till seger på Goodwood Revival.

ATT JUST GT40-BILARNA var i blickfånget i år berodde inte bara på motorljudet och Kenny Bräck. Goodwood hade valt att fira 50-årsjubileet av starten på Fords GT40-satsning. Med bilen skulle man en gång för alla vinna över Ferrari som hittills varit oslagbara på Le Mans 24-timmars lopp.

För att förenkla det hela planerade Ford till en början ett uppköp av Ferrari men då Enzo Ferrari vägrade överge namnet Ferrari på framtida modeller stod Ford utan hjälp och bestämde sig för att ta fram en egen racingbil.

ÅRET VAR 1963 och de AC Cobror, och ett fåtal Shelby Daytona Coupé, som Ford hade stor framgång med, saknade den toppfart som behövdes för att kunna slå Ferrari på Le Mans Mulsanne-raka.

Lösningen blev GT40 som togs fram genom ett samarbete med brittiska Lola och ingenjören Eric Broadley som även är hjärnan bakom modellen Lola Mk6 GT. Han ledde nu Fords europeiska racingdivision, baserad i Slough, England, med en enda uppgift; att ta fram en bil som spöade Ferrari i deras paradgren.

Samarbetet blev en framgångssaga som resulterade i fyra raka segrar på Le Mans mellan åren 1966–-69. På årets Goodwood Revival var det första gången i historien som någon arrangerade ett tävlingslopp dedikerat till bilmodellen.

KLAS SKARIN

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078