Saab Automobile Parts AB byter namn till Orio AB
Saab Automobile Parts AB har ansvarat för reservdelar till Saab-bilar sedan 1947. Idag marknadsför, säljer och distribuerar företaget Saab Original reservdelar i över 60 länder. Namnbytet till Orio AB påverkar inte det breda servicenätet och engagemanget när det gäller Saab.
-Vi kommer under den närmaste perioden tvärtom att utöka vårt nät av verkstäder som erbjuder service och originaldelar till alla Saab-ägare, säger företagets vd Lennart Ståhl.
Att företaget byter namn till Orio AB möjliggör och underlättar bolagets tillväxtsatsningar på en expanderad kundbas och ett utökat produktsortiment.
- I det perspektivet blir Saab-namnet lite missvisande och rent affärsmässigt en begränsning, påpekar Lennart Ståhl.
Det formella beslutet om namnbyte till Orio AB fattas vid en extra bolagsstämma den 29 oktober. Därefter ska Bolagsverket också godkänna och registrera det nya namnet.
- I samband med det officiella namnbytet den 13 november kommer vi att presentera vår nya logotyp. Det blir samtidigt startskottet för en mycket spännande framtid för vårt företag och våra anställda. Vi ser stora möjligheter att växa, säger Lennart Ståhl.
Den långa historien tillsammans med Saab har lagt grunden för ett reservdelsföretag i världsklass med avancerad logistik, stort ingenjörskunnande och en stark innovativ anda.
-Vi är oerhört stolta över vår historia och självklart känns det på ett sätt lite vemodigt att inte längre heta Saab, men att utveckla servicen för världens alla Saab-ägare kommer även framöver vara en viktig uppgift för oss, säger Lennart Ståhl.
Det nya namnet Orio är, precis som Saab, kort och lätt att lägga på minnet.
- Och precis som vi liknar det inte någon annan i vår bransch. Vi har över 60 års erfarenhet av reservdelar och det ger oss unika förutsättningar inför framtiden. Ett nytt namn öppnar dörren till en marknad som är mycket större än idag, samtidigt som vi kommer att förbli trogna våra Saab-ägare, försäkrar Lennart Ståhl.
Styrelseordföranden Håkan Erixon ser namnbytet som ett naturligt resultat av företagets framtidssatsning.
- Vår uppgift i styrelsen är att besluta om en strategi som skapar värden för våra kunder, anställda och ägare och vi ser bra möjligheter att skapa långsiktig och hållbar tillväxt för bolaget. Ett namnbyte är helt naturligt i detta läget.