23948sdkhjf

Unik tjänst vid service hos SFVF-verkstäder

Maskinskador är något som ökar i kostnad och frekvens. Därför har SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tagit fram en produkt som inte bara ökar intäkten för verkstaden utan stärker mervärdet och sparar tusenlappar för bilägaren.

Produkten fungerar på följande sätt: Bilägaren som gör sin service hos en av Sveriges fordonsverkstäder erbjuds en självriskeliminering på eventuell maskinskada, det kostar bara cirka 100 kronor i samband med service. Bilägaren kommer tillbaka till samma verkstad och får sin bil reparerad och under förutsättningen att det finns det en godkänd maskinskada från konsumentens försäkringsbolag kommer självriskelimineringen in och betalat kundens självrisk.

Allt verkstaden behöver göra i form av administration är att genom några enkla frågor i en webformulär registrera att servicen på fordon är utförd och ta betalt alternativt bjuda på den låga kostnaden för självriskelimineringen. Sedan sköter SFVF:s försäkringsförmedlare Brim resten.

-Produkten grundar sig från tanken att vi vill ha fler service- och reparationsarbeten på bilar i SFVF-anslutna verkstäder samtidigt som vi distribuerar ett riktigt starkt mervärde till våra kunder. Genom denna självriskeliminering så kommer inte bara bilägaren spara tusenlappar utan också verkstaden kommer att tjäna på att kunden kommer tillbaka, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Den senaste maskinskaderapporten från Länsförsäkringar visar vid en

genomgång av tio vanliga bilmodeller att det är stora skillnader mellan hur ofta bilar går sönder och vad det kostar att reparera dem. Motorskada är den vanligaste maskinskadan och står för 33 procent av de anmälda skadorna. Den näst vanligaste är skador på kyl- och värmesystem som står för 25 procent medan fel på bromsar och fel på elektronik står för 15 respektive 12 procent av skadorna.

Vad det kostar att åtgärda en maskinskada varierar stort mellan bilmodellerna och vad det är som gått sönder. Reservdelarna står för nästan 70 procent av den totala reparationskostnaden. Analysen visar också på att reparationskostnaderna för samma typ av skada på samma bilmodell kan skilja sig mycket åt beroende på vilken verkstad som reparerat.

Fakta:
Reparationer på Audi A6 och Audi A4 kostar mest och Ford Focus har högst skadefrekvens. Motorskadorna kostar i genomsnitt 21 000 kr, skador på kyl- och värmesystem 10 500 kr, skador på bromsar kostar i genomsnitt 14 000 kr medan den genomsnittliga reparationskostnaden av elektronik är 9 500 kr. Fakta om maskinskaderapporten:
Maskinskaderapporten har tagits fram av Länsförsäkringar som försäkrar cirka var tredje personbil i Sverige, totalt 2,3 miljoner fordon. Årets maskinskaderapport baseras på maskinskador som ersatts av Länsförsäkringars maskinskadeförsäkring och redovisar bland annat vilka bilmodeller som har minst respektive flest skador och vilken typ av skador som är vanligast per modell. I år är fokus på tre till sex år gamla bilar av tio olika modeller som valts utifrån att de var storsäljare i Sverige mellan 2006 och 2009. Syftet med rapporten är att ge konsumenter information om hur ofta maskinskador inträffar och vad de kostar för några av Sveriges mest sålda bilar.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062