23948sdkhjf

Toyota världens mest värdefulla bilmärke

Toyotas varumärke har ökat i värde med 17 procent det senaste året, enligt den internationella varumärkesbyrån Interbrands rapport ”Best Global Brands 2013”. Varumärket värderas till drygt 35 miljarder dollar (motsvarande drygt 224 miljarder kronor). Toyota kommer på tionde plats bland samtliga varumärken på listan, som toppas av Apple, följt av Google och Coca Cola.

Enligt Interbrands analys beror mycket av ökningen på att Toyota har en ledande ställning när det gäller hybridfordon och företagets kundvård. Även strävan efter att hela tiden förbättra bilarna ser ut att ha tagits emot väl av kunderna, vilket återspeglas i en stark försäljning världen över.

Försäljningen av hybridmodellen Prius har nu passerat tremiljonersstrecken, samtidigt som över 5,5 miljoner Toyota och Lexus fullhybrider har sålts globalt. 18 procent av alla Toyota- och Lexus-modeller som säljs är hybridbilar och hittills i år har Toyota 75 procent av den europeiska marknaden för hybridbilar.

Interbrand konstaterar att Toyota nästan har fördubblat sitt varumärkesvärde sedan år 2000, medan bilindustrin som helhet har backat under samma tid.

Så sent som i juni rankades Toyota för tredje året i rad av Interbrand som världens grönaste varumärke, oavsett bransch.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094