Harmonisering av fordonsbränslen
Nyligen presenterade ACEA och Worldwide Fuel Charter kommittén den femte upplagan av den globala Fuel Charter 2013. Fuel Charter publicerades första gången 1998 för att öka förståelsen för de behov av bränslekvalitet som behövs för motorfordon och för att främja harmonisering av bränslekvalitet i hela världen.
Med denna charter eller stadga för bränslespecifikationer till fordon och motorspecifikationer ville man dokumentera vad som krävs för att möta olika kunders behov runt om i världen .
Den femte upplagan introducerar Kategori 5 för marknader med avancerade krav på avgasrening och bränsleeffektivitet. Många länder har vidtagit åtgärder för fordon och motorer för att uppfylla strikta standarder när det gäller bränsleekonomi liksom strängare utsläppsnormer. Kategori 5, vilket höjer den minsta halten oktan ( RON ) till 95, möjliggörs en bensinteknologi som kan bidra till att öka motorns verkningsgrad. För dieselbränsle införs nu också nya och strängare regler på allt fler håll.
Bil- och motorindustrin har ju blivit allt mer global. Tidigare tillverkades och såldes nya bilar oftast på närliggande marknader. Då var det ganska lätt att anpassa till exempel motorer till de aktuella marknaderna.
Men i takt med att bilar kan tillverkas på ett håll i världen för att sedan säljas på andra sidan jordklotet, förutom på de närliggande marknaderna, så har det blivit allt svårare för industrin att anpassa motorerna till det bränsle som ska komma att användas.
Även om det finns nya bränsletyper som ”knackar” på dörren så anser ändå de flesta bedömare att bensin- och dieseldominansen kommer att råda att bra tag framöver. Motortekniken har utvecklats enorm på senare år, bland annat i syfte att minska bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. De flesta biltillverkare har lyckats ”skala ned” motorerna, utan att för den skull ha tvingats ge avkall på effekt.
Men i takt med ökande, för att inte säga skenande produktionskostnader, så försöker man spara på alla tänkbara områden. Det är i det ljuset man ska se bilindustrins önskan om harmonisering av fordonsbränslena för att om möjligt inte tvingas tillverka bilar med olika bränslespecifikationer för olika marknader.
Det skulle ju onekligen vara enklare om en och samma bil kan tanka sitt bränsle var som helst i världen utan problem. Idag kan oktanhalten variera från 91 oktan upp till 99 oktan runt om i världen. Det spannet klarar knappast en bensinmotor idag att ställa om sig för.
Olle Holm