Stora leverantörsdagen bjöd på hot och möjligheter
Sedan förstärktes detta budskap i klartext av både Scania:s och Volvo-koncernens inköpsdirektörer Andrea Fuder respektive Patrik Lundblad.
På samma linje var även Nevs inköpschef Per Svantesson.
– Vi är mycket nöjda med både deltagande och teman, summerar Fredrik Sidahl, vd för arrangerande FKG – Fordonskomponentgruppen den fullsatta branschsammankomsten på Chalmers i Göteborg.
Fordonsindustrin, med Scania och Volvo LV som tunga aktörer, är global, vilket även svenska leverantörer måste inse både sett till hot och möjligheter i en allt högre grad.
Andrea Fuder, inköpsdirektör hos Scania sedan ett år tillbaka, var tydlig i sitt anförande om vilka förväntningar de har på sina leverantörer. Detta som en aktör på den globala marknaden med tillverkningsenheter på strategiska marknader som Brasilien, Indien och Kina.
– Ibland ber vi er. Ibland svarar vi YES! Men ni måste även våga själva – dela risken med andra. Scania kan inte fatta beslutet åt er, utan det måste ni göra själva.
– Ställ er frågan om ni har styrkan och kompetensen samt finansieringen att göra det på egen hand?
Andrea Fuder uppmanade slutligen att ta möjligheten, våga ta risken, och att följa med på den globala resa som Scania befinner sig på.
Även Volvo-koncernens Patrik Lundblad var inne på samma linje. Lundblad pekade på de möjligheter som Volvos resa på den globala marknaden för tunga fordon innebär för svenska leverantörer.
Våga och häng med var, hans uppmaning, eller låt kalla det för öppna inbjudan.
– Men vi får dela riskerna tillsammans. Tyska leverantörer är duktiga på att dela risker med varandra genom samarbete, påpekade Patrik Lundblad.
Fuders och Lundblads tankar om att svenska leverantörer måste bli mer affärsinriktade, våga ta sig utanför den vanliga jaktmarkerna, stärktes av Håkan Ekengren, statssekreterare vid Näringsdepartementet och Annie Lööfs närmaste medarbetare. Sverige ligger i topp i internationella mätningar kring innovation och entreprenörskap, men kommer man till ”doing business” – så faller svenska företag utanför 10-i-topp. Först på 13:e plats återfinns Sverige. Utrymme för bättring finns, således, menade han.
Anders Rune, chefsekonom på arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen, förutspår en tämligen ljus framtid för fordonsindustrin – det är den som driver på den svenska återhämtningen inom industrin, enligt hans prognos.
Mats Fägerhag presenterade tankarna kring CEVT, Volvo och Geelys gemensamma utvecklingscenter i Göteborg, samt vilka möjligheter som det innebär i sin förlängning för i första hand svenska teknikkonsulter att komma in på den kinesiska marknaden, Volvos nya hemmamarknad.
John Kell, från brittiska ambassadens handelsdelegation, presenterade det samordnade arbetet kring brittisk fordonsindustri samt vilka affärsmöjligheter som det innebär även för leverantörer utanför ö-rikets gränser.
Per Svantesson, inköpschef Nevs, gav en dagsaktuell bild över verksamheten samt den framtida inriktningen. Även denna innebär ytterligare affärsmöjligheter för svenska leverantörer både inom komponenter, modulärlösningar och teknikkonsulttjänster.