23948sdkhjf

Volvo Car gör vanliga batterier omoderna

Volvo Car Group har utvecklat ett revolutionerande koncept för lätta, energilagrande karosskomponenter som skulle kunna ge framtida elfordon en förbättrad energianvändning. Materialet, som består av kolfiber, nanobatterier och superkondensatorer, ger en lättare och mindre utrymmeskrävande energilagring och dessutom karosskomponenter som är både kostnadseffektiva och miljövänliga.

Volvo Car Group deltog som enda biltillverkare i det EU-finansierade forskningsprojektet, som inkluderade nio andra deltagare. Projektet hittade ett möjligt alternativ till de tunga, skrymmande och dyra batterier vi ser i hybrid- och elbilar idag, ett alternativ som samtidigt ger bibehållen kraft, prestanda och kapacitet. Forskningsprojektet pågick under 3,5 år och har nu realiserats som karossdetaljer i en Volvo S80-experimentbil.

Den funna lösningen var ett material av kolfiber och polymerharts som bildar ett avancerat nanomaterial, i kombination med strukturella superkondensatorer. Det nya batteriet omges av kolfiber i en sandwichkonstruktion som formas runt karosstrukturen, exempelvis dörrpaneler, bagagelucka och hjulhus, vilket sparar mycket plats. Kolfiberlaminatet läggs först i skikt, formas och härdas sedan i ugn så att det hårdnar. Superkondensatorerna är integrerade i komponentskalet. Materialet kan sedan ersätta befintliga komponenter på olika ställen i fordonet och användas för att lagra energi.

Materialet kan laddas med hjälp av återvunnen bromsenergi eller genom att bilen kopplas till elnätet. Den lagrade energin överförs sedan till elmotorn samtidigt som materialet successivt laddas ur runt om i bilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064