23948sdkhjf

Optimistiska tongångar när leverantörer möttes

Bil- och transportmedelsföretagen fortsätter att dra uppåt och tillväxten 2014 kan bli stark. Europamarknaden förefaller att ha bottnat, men det finns oro för svenska anläggningars och leverantörers konkurrensförutsättningar.

Det konstaterade Anders Rune, chefekonom på Teknikföretagen när han talade på Stora Leverantörsdagen i Göteborg.

Den sektor som dragit upp upp produktionen i Sverige är bil- och transportmedelsindustrin och det har medfört tydliga positiva effekter på stora delar av leverantörsindustrin. Teknikföretagen räknar med att tillväxten blir runt fem procent redan i år. För 2014 kan det bli tvåsiffriga belopp.

Men Anders Rune varnade också för kostnadsläget. En stark krona och ökade reallöner har redan tryckt upp det svenska kostnadsläget påtagligt. Denna försämring ser dessvärre ut att fortsätta eftersom man på flera håll utomlands pressar ned sina kostnader, sade Rune.

Även lönsamheten är ett bekymmer. De svenska leverantörerna har kraftigt försämrad lönsamhet och vinstmarginaler visar nya siffror på lönsamhet och vinstmarginaler som Teknikföretagen presenterade i samband med Stora Leverantörsdagen. För bil- och transportmedelsindustrins svenska anläggningar var rörelsemarginalerna under 2012 fortsatt obefintliga eller under en procent.

Stora leverantörsdagen arrangeras av Fordonskomponentgruppen (FKG) och är en av årets viktigaste sammankomster för fordonsindustrin. Antalet deltagare var i år också rekordstort, över 450 deltagare. Bland talarna märktes Håkan Ekengren, statssekreterare på Näringsdepartementet, som bland annat talade om den globala ekonomin samt Mats Fägerhag, tidigare på Saab Automobile och idag ansvarig för Geely/Volvo PV:s utvecklingscenter China-Euro Vehicle Technology på Lindholmen i Göteborg. Mats Fägerhag berättade att Geely investerar i kunskap, forskning och utveckling. Bland annat har koncernen grundat ett universitet som har 40 000 studenter. Och budskapet är att "Made in China" inte längre är detsamma som billigt.

Det kommer inte bara vara utländska bolag som producerar med kvalitet i Kina i framtiden, förklarade Fägerhag som idag leder ett utvecklingsarbete med omkring 100 ingenjörer. Och fler ska det bli. För Geely handlar det om att förbättra sina produkter och att få en ny position för sitt varumärke.

Att få till en tillväxt för fordonsindustrin även utanför landets gränser var i fokus på Stora Leverantörsdagen och det var många talare som uppmanade till att etablera sig i till exempel Kina och Indien. Men även på närmare håll finns det intressanta marknader. En sådan är Storbritannien, det nya ”billandet” i Europa med en fantastisk tillväxt av fordonsindustrin. Den brittiska bilindustrin var för inte alltför länge sedan helt uträknad. På senare år har det vänt rejält, man har en stark tillväxt och förra året producerades nära 1,6 miljoner fordon. Och utvecklingen väntas fortsätta. Något som bör vara intressant för komponentleverantörer. Sammantaget andades det en hel del optimism på Stora Leverantörsdagen och leverantörer som är aktiva och med framtidstro kan ha en del del att hämta i den internationella fordonsindustrin.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062