Istanbul, Mexico City och Moskva toppar STOP-START-indexet
Undersökningen genomfördes på uppdrag av Castrol av TomTom, som tog hjälp av information från fordonens satellitnavigeringssystem i 50 städer över hela världen. Målet var att visa de påfrestningar som olika körsätt har på bilarna.
Andra städer som var med i undersökningen var Beijing (28 200 stopp och starter), London (21 000), New York (15 480) och Sydney (13 200). Många stopp och starter ökar det mikroskopiska slitaget på bilmotorerna och Castrols studier visade att även en bilförare som kör "normalt" kan starta och stanna bilen 18 000 gånger varje år.
Enligt Castrols ingenjörer kan många stopp och starter leda till ett ökat slitage på bilmotorerna. Antalet stopp och starter speglar körsituationen i olika länder och städer. Resultaten visar att många stopp och starter skapar problem och att förarna måste ta hänsyn till detta.
Castrol har identifierat tre olika nivåer när det gäller att starta och stanna bilen; Grön, Gul och Röd. Gult och rött talar innebär att föraren startar och stannar mycket och att det innebär ett slitage på motorerna. Förarna uppmanas att inte starta och stanna bilen i lika stor utsträckning.
GRÖN: Måttligt antal stopp och starter. Förarna startar och stoppar bilarna mindre än 8 000 gånger per år. Rekommendationen är att förarna bör vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder mot motorslitage vid start och stopp.
GULT: Många stopp och starter. Förarna har över 8 000 stopp och starter varje år. Förarna bör vidta åtgärder för att minska slitaget vid start och stopp.
RÖD: Extremt många stopp och starter. Förarna har över 18 000 stopp och starter varje år. Förarna bör vidta åtgärder för att minska slitaget vid start och stopp.
Projektet belyser stopp och starter, trafik, urbanisering och korta resor inom de olika områdena. Data från fordonen och esor inom regionerna under en viss tidsperiod analyserades av TomTom, t.ex. totalt antal körda kilometrar, totalt antal stopp och genomsnittligt antal stopp per körd kilometer i respektive region.
Gareth Bracchi, Senior Development Technologist på Castrol, berättar:
-Det här projektet bekräftar att förarna stannade och startade väldigt ofta. I själva verket så var det fler stopp och starter än vi förväntade oss – ibland var det till och med dubbelt så många stopp och starter som vi förväntade oss! Detta visar att det finns många förare där ute som behöver Castrol MAGNATEC STOP-START
Ralf-Peter Schäfer, chef för Traffic hos TomTom, berättar:
-Resultaten är fascinerande och arbetet med Castrol har varit mycket intressant. Istanbuls höga värden förklaras av extremt mycket trafik, vilket även gäller för Moskva och Mexico City. I Rotterdam är situationen helt annorlunda och staden har det lägsta antalet stopp och starter bland de städer som ingick i undersökningen.
ALL CITIES AND REGIONS
Markets Cities and regions Castrol MAGNATEC
STOP-START Index
Australia Sydney 13200
Melbourne 8760
Argentina Buenos Aires 22920
Córdoba 18120
Brazil Rio de Janeiro 16200
Sao Paulo 22200
Canada Toronto 8520
Vancouver 12600
China Beijing 28200
Shanghai 24960
France Lyon 10920
Paris 17520
Germany Berlin 16200
Hamburg 10800
Hong Kong Hong Kong 19680
Indonesia Jakarta 28080
Surabaya 24360
Italy Milan 23040
Rome 28080
Malaysia Johor Bahru 19800
Kuala Lumpur 9960
Mexico Guadalajara 24360
Mexico City 30480
The Netherlands Amsterdam 22320
Rotterdam 6120
New Zealand Auckland 9360
Wellington 9480
Poland Krakow 13800
Warsaw 16200
South Africa Cape Town 8760
Johannesburg 9840
Spain Barcelona 20400
Madrid 22320
Sweden Goteborg 7800
Stockholm 13680
Taiwan Taipei 20040
Kaohsiung 20280
Thailand Bangkok 26040
Phuket 17400
Turkey Ankara 17880
Istanbul 31200
United Arab Emirates Abu Dhabi 6840
Dubai 10200
United Kingdom London 21000
Manchester 22680
United States Los Angeles 9000
New York 15480
Russia Moscow 29520
Saint Petersburg 28080
Singapore Singapore 13680