23948sdkhjf

Automässan går mot strömmen

Högkvalitativa möten mellan utställare och besökare är en avgörande del av Automässans framgångsrecept. Det menar Carmen Brüning, projektledare för Automässan som arrangeras 15-18 januari på Svenska Mässan i Göteborg..- Förra mässan, 2011, besöktes av 30 % fler företag än gången innan, 2008. Jämfört med 2008 kom lika många besökare, dock med en markant ökning av företag med - inte mindre än - 1 300 stycken!.

- Det vill säga, fler företag och beslutsfattare besökte Automässan 2011. För utställare och besökare innebar detta möjligheter till fler affärskontakter och direkta affärer. Vår ambition inför kommande mässa är att försöka upprepa denna positiva trend, förklarar Carmen Brüning.

2014 fortsätter Automässan att växa trots att den vänder sig till en bransch som nära nog har stagnerat när bilarnas kvalitet blivit bättre och därmed service- och reparationsbehovet minskat.

Automässan har därför medvetet till 2014 breddat sitt koncept med fler leverantörer till tunga fordon samt plåt & lack. Mässan speglar nu hela motorbranschen!

- Hittills har vi klart med 230 utställare varav 70 är nya - vi har vuxit från 12 500 kvadratmeter utställningsyta 2011 till 14 200 kvadratmeter 2014. Det är inspirerande och utmanande att vara med och driva denna utveckling. Det är naturligtvis väldigt roligt att gensvaret är så positivt, säger Carmen Brüning.

Bakom den starka utvecklingen för Automässan ligger medvetet arbete från mässteamet tillsammans med det vägledande bransch- och mässrådet - i detta falla mässägarna, tillika uppdragsgivarna, bildelsgrossisterna respektive fordonsverkstadsutrustarna med samarbetspartners inom motorbranschen.

- Det handlar om att ha både bransch- och affärsförståelse, men också om att vara både lyhörd och ödmjuk för att skapa en mässa med en stark inramning med branschseminarier och andra mötespunkter samt för att finna nya utställare, säger Carmen Brüning.

Automässan ägs av branschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisternas Förening, SBF och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU. Sedan 2005 har mässan arrangerats på Svenska Mässan, Göteborg. Besökarantalet brukar ligga runt 16 000 personer.

-För oss handlar det om leverans hela vägen. Automässan är också en viktig plattform för kompetensutveckling. Motorbranschens alla experter kommer vara samlade hos Automässans 230 utställare. Alla är redo att träffa servicemarknadens olika aktörer för att dela med sig av sina erfarenheter och kunnande. Under Automässan ges även möjlighet att ta del av intressanta och kompetenshöjande seminarier. Ett besök på Automässan är en investering i framtiden, avslutar Carmen Brüning på Svenska Mässan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082