Sju av tio supermiljöbilar i storstadslänen
- Vi tror att det skulle gå att snabba på introduktionen av elbilar och laddhybrider genom att införa ytterligare stimulanser, t.ex. parkeringsförmåner, befrielse från trängselskatt och möjlighet att köra i bussfil för elbilar/laddhybrider. Detta är åtgärder som inte skulle vara särskilt kostsamma, men som sannolikt skulle få god effekt, fortsätter Bertil Moldén.
- Stockholms län har den högsta andelen miljöbilar av nybilsregistreringarna. Av de miljöbilar som registrerats hittills i år i Stockholms län är 53 procent dieslar, 18 procent elhybrider, 13 procent gasbilar, 10 procent etanolbilar och 6 procent elbilar och laddhybrider, säger Bertil Moldén.
- Andelen miljöbilar av nybilsregistreringarna har sjunkit kraftigt i samtliga län som en följd av den skärpta miljöbilsdefinitionen som trädde ikraft vid årsskiftet. I riket som helhet var en av tio nya bilar miljöbilar under de första nio månaderna i år jämfört med fyra av tio samma period förra året, fortsätter Bertil Moldén.
- Jämtlands län ligger etta på listan över län med den högsta dieselandelen av nybilsregistreringarna. Generellt sett har Norrlandslänen högre dieselandelar än länen i södra Sverige, säger Bertil Moldén.
- Andelen dieslar av nya bilar i riket som helhet har minskat från rekordnivån 67 procent jan-sep förra året till drygt 62 procent samma period i år. Dieselandelen ligger dock fortfarande på historiskt sett höga nivåer, även om trenden mot ökad dieselandel har mattats av. År 2005 var dieselandelen i Sverige bara tio procent, och sedan dess har det skett en europaanpassning av den svenska dieselandelen, avslutar Bertil Moldén.