Nya Mazda3 visas i Tokyo som hybrid och med gasdrift
Helt nya Mazda3, som får svensk premiär andra helgen i november, är den viktigaste modellen för Mazda och står för mer än 30 procent av fabrikens totala globala produktion. Nu satsar Mazda på att producera nya Mazda3 som en ”multi-solution” när det gäller olika drivmedel och motorer.
En ökande efterfrågan på bilar för gasbruk har inneburit att Mazda utvecklat en version som kan köras på både CNG och bensin. Eftersom CNG-motorer blir mest effektiva vid högt tryck, och Mazdas nyutvecklade bensinmotor Skyactiv-G redan har en hög kompression, är den enkel att modifiera för att även passa för gasdrift. Motorer med gasdrift sänker bränsleförbrukningen med cirka 20 procent jämfört med bensinmotorer med samma cylindervolym.
Nya Mazda3 Skyactiv-HYBRID kommer ännu så länge enbart att säljas på den japanska hemmamarknaden. En modifierad Skyactiv-G bensinmotor har här kopplats ihop med en elmotor.
På bilsalongen i Tokyo visar Mazda bl.a. även sin senaste säkerhetsbil Mazda6 ASV-5, som bl.a. kan kommunicera med omgivningen för att unvika olyckor med både fotgängare och andra trafikanter.