23948sdkhjf

Scanias resultat sjönk för januari–september

Scanias resultat för de första nio månaderna 2013 sjönk till MSEK 5 939. Högre fordonsvolymer samt bättre kapacitetsutnyttjande hade en positiv effekt. Sammanfattning av de första nio månaderna 2013: Rörelseresultatet sjönk till MSEK 5 939 (6 135), resultatet per aktie till 5,30 (5,94) kronor. Nettoomsättningen steg med 8 procent till MSEK 61 864 (57 261). Kassaflödet uppgick till MSEK 1 362 (2 176) för Fordon och Tjänster.

Kommentar av vd Martin Lundstedt:

”Scanias resultat för de första nio månaderna 2013 sjönk till MSEK 5 939. Högre fordonsvolymer samt bättre kapacitetsutnyttjande hade en positiv effekt. Den starkare kronan påverkade negativt och resultatet drogs också ned av betydande priskonkurrens. Orderingång för lastbilar i Europa fortsatte att förbättras under tredje kvartalet. Efterfrågan har fått stöd av kunder som investerar i Euro 5-fordon före årsskiftet, då övergången till Euro 6 sker. Det finns också ett ersättningsbehov. Scania har en stark position med ett brett motorprogram och lanseringen av andra generationens Euro 6-motorer. Marknadsandelen i Europa har ökat under perioden, bland annat tack vare den ledande positionen inom Euro 6. Även i Latinamerika har Scania tagit marknadsandelar. Orderingången i Latinamerika låg kvar på en god nivå men minskade något jämfört med de föregående kvartalens höga nivå. Orderingången för bussar sjönk, relaterat till Latinamerika och Asien. För motorer förbättrades orderingången i Europa jämfört med det andra kvartalet, drivet av investeringar inför övergången till ny emissionsstandard 2014. Scania fortsätter det långsiktiga arbetet med att öka marknadsandelen inom service. Serviceintäkterna steg med 9 procent i lokal valuta under det tredje kvartalet. Den dagliga produktionstakten har höjts i Europa och Scania har samtidigt ökat flexibiliteten vid produktionsenheterna. Det finns goda tillväxtmöjligheter och arbetet med att bygga ut den tekniska produktionskapaciteten mot 120 000 fordon fortsätter. För att stärka konkurrenskraften är aktivitetsnivån avseende utvecklingsprojekt fortsatt hög samtidigt som Scania utökar försäljnings- och serviceorganisationen på tillväxtmarknader.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063