Chevrolet-grillen som aldrig nådde sin köpare
I Malmö blev paketet liggande i nio dagar, under den tiden försökte Krister få ut det, utan att lyckas. Till slut skickades paketet tillbaka till USA.
På Posten beklagar nu Markus Trautmann, kommunikationschef, det som skett. Trautmann säger att det är den mänskliga faktorn som klickat flera gånger i det här fallet. Första gången i Uppsala då det upptäcktes att försändelsen var för lång för Ica Alunda, då tryckte nån på fel knappar:
– Man har registrerat det fel helt enkelt. Vi borde ha kört ut paketet, och om mottagaren inte var hemma eller hellre ville komma och hämta paketet på någon av våra terminaler så borde vi ha ordnat det, säger Markus Trautmann.
Det blev fel igen när Posten inte lyckades stoppa paketet från att lämna landet, trots att det låg i Malmö i nio dagar och trots att Krister och hans sambo under den tiden ringde massor av gånger för att stoppa paketet:
– Naturligtvis borde paketet ha kunnat stoppas och skickas tillbaka. Vi får se över våra rutiner och säkra att sånt här inte kan hända igen, säger Markus Trautmann till sr.se.
Krister hade förhandsbetalat grillen och frakten, totalt 4 400 kronor. Han hoppas nu att säljaren i USA inte säljer grillen till nån annan, men det lär i alla fall bli svårt att undvika att betala frakten en gång till.