Hög tid att tala om vinterdäck
En av de främsta orsakerna till olyckor i trafiken under vinterhalvåret är att många förare inte anpassar sin körstil efter vägförhållande och klimat. Att sakta ner, hålla ett längre avstånd och undvika drastiska manövreringar är viktigare än någonsin under vinterhalvåret. För att inte nämna bra däck, något som är högst aktuellt inför det kommande däckskiftet och att köra med sommardäck för länge kan få ödesdigra konsekvenser.
Sommardäck saknar nämligen många av de egenskaper som vinterdäck besitter eftersom gummiblandningen är olika och därför reagerar annorlunda på olika temperaturer. När temperaturen sjunker under fem grader, vilket ofta är fallet i oktober, är det hög tid att byta till vinterdäck.
Vinterdäck behövs för att leverera ett optimalt grepp och prestanda på vinterunderlag, något som ett sommardäck oavsett kvalitet aldrig kan uppnå under vinterförhållanden. En vanlig förekommande myt är att vinterdäcket underpresterar i högre hastigheter vilket i själva verket är raka motsatsen jämfört med att köra med sommardäck på ett vinterunderlag. underter﷽﷽råder dndast marginelldet fortfarande ana av vinterunderlag än många av sina europeiska grannar råder dndast marginell
– Däck är så mycket mer än " bara däck ". De utgör de enda kontaktpunkterna mellan föraren, bilen och vägen. Vart och ett motsvarar inte mer kontaktyta än ett handavtryck. Därför är det verkligen viktigt att välja rätt typ av vinterdäck. Att byta däck vid rätt tid på året förbättrar inte bara köregenskaperna, det ökar också den totala körsträckan och livslängden på däcken. Detta gäller vid alla årstider. Trots detta kör cirka 3,9 procent av svenskarna med vinterdäck på sommaren**, säger Ernestas Cejauskas, Produktspecialist Goodyear Dunlop Norden.
Det är enkelt: vinterdäck på vintern, sommardäck på sommaren!
Trots att svenskar har en betydligt större kunskap än många av sina europeiska grannländer när det kommer till vinterdäck så råder det fortfarande en del okunskap bland konsumenterna. Och myterna kring vinterdäck är många. Här har Goodyear listat några av de vanligast förekommande:
1. Myt: Skillnaden mellan vinterdäck och sommardäck är minimal.
Sanning: Vinterdäck har en annan konstruktion och en mjukare gummiblandning än sommardäck. Vinterdäcken ska fungera när det är kallt och vinterväglag. Sommardäcken är säkrare när det är varmt och sommarväglag. Däckbranschen rekommenderar inte att man kör med vinterdäck på sommaren. Med andra ord är det nästan lika farligt att köra på vinterdäck på sommaren som att köra på sommardäck på vintern.
2. Myt: Alla vinterdäck är lika.
Sanning: När man skall välja vinterdäck har man flera val. Vinterdäcken är en säkerhetsdetalj och för att få ut maximalt av däcken är det viktigt att man gör sitt däckval efter de körförhållanden man har. Val av däck inverkar både på trafiksäkerhet och miljö.
Det finns tre typer av vinterdäck:
1 Dubbdäck – fungerar bättre på is.
2 Dubbfria däck för nordiska förhållanden – har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på blöt/slät- is.
2 Dubbfria däck för mellaneuropeiska förhållanden – för våta och torra vintervägar.
3. Myt: Vinterdäck försämrar körglädjen.
Sanning: Vinterdäck möjliggör en mer komfortabel och säkrare körning som många gånger kan höja körglädjen snarare än att sänka den.
4. Myt: Vinterdäck underpresterar i högre hastigheter.
Sanning: Vinterdäcken ger en mer stabil körning på underlaget och ser till att du kan köra säkrare i högre hastigheter trots vinterunderlag.
5. Myt: Vinterdäck bidrar till en ökad bränsleförbrukning.
Sanning: Rullmotståndet på moderna vinterdäck är inte nödvändigtvis högre än sommardäck och bränsleförbrukningen påverkas endast marginellt.
*VTI, 2012, VTI har utfört tester för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. Testerna visade att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck. En kritisk undanmanöver som testades på våt asfalt kunde utföras vid drygt 80 km/h med sommardäcken, jämfört med drygt 70 km/h för vinterdäcken.
** Undersökning av däcktyp i Sverige, vinter 2013, Trafikverket