Storbråk i Rally-SM Promotor hoppar av
Redan under helgen skickade företaget Sport in motion Sweden AB in sin begäran om att häva avtalet med Svenska Bilsportförbundet.
- Det stämmer. Vi har under en kort tid fört en dialog med SIMAB och vi emottog deras önskan om att häva avtalet under lördagen, säger Svenska Bilsportförbundets general sekreterare, Thomas Jansson. Det är naturligtvis olyckligt att en promotor inte vill fortsätta driva serien.
SM-serien i rally har under 2013 avgjorts över sex deltävlingar. Och förhandlingar om nästa års säsong har redan startat mellan arrangörer och den lämnande promotorn.
- Ja, det stämmer att ett arbetet är påbörjat. Och det är olyckligt att det nu måste bli lite omtag för alla inblandade. För oss i utskottet är det nu högsta prioritet att hitta en lösning på hur vi ska organisera oss för det kommande året för att SM-serien ska fortsätta vara en serie med hög kvalité. SIMAB har lyft serien under de två år de har arbetat med den och det måste vi ta tillvara, säger rallyutskottets ordförande Magnus Månsson. I fredags träffade rallyutskottet SM-arrangörerna för 2014. Arrangörer och utskott kom där överens om att genomföra SM tillsammans under nästa säsong.
- Det var ett bra möte och de tankar och idéer som väcktes under mötet kommer vi att arbeta vidare med. Det viktiga nu är att vi kan färdigställa alla avtal med kommande arrangörer gällande olika rättigheter och utveckling av SM-serien i rally, avslutar Månsson.
Så här skriver och motiverar Sport in motion Sweden AB:
”Det är med sorg i hjärtat vi tvingas inse att vi inte har hittat en affärsmodell som gör att vi kan fortsätta arbeta med kronjuvelen av det vi älskar, Rally SM.
Vi har lyckats tillföra pengar till mästerskapet, som gjort miljonsatsningen på bla TV möjlig, men vi har inte lyckats tillräckligt bra. Det saknas två viktiga saker inför 2014 för att kunna fortsätta med denna satsning.
Det är stöd från arrangörer och Rallyutskott samt en hälsosam finansiering.
Rally SM har tagit tigersprång i utvecklingen under de två år SIMAB har arbetat, trots detta känner vi inte att vi har det stöd vi behöver från organisationsledet. Detta är naturligtvis extra tråkigt när vi känner stort stöd från många aktiva.
Att driva ett mästerskap med en promotor som ser till helheten och en arrangör som ser till den lokala tävlingen är på alla sätt annorlunda än att ha ett arrangörsdrivet mästerskap helt utan någon som är ansvarig för hela serien.
Denna förändring har inte arrangörerna varit redo för.
Vi hoppas att man ändock fortsätter att utveckla Rally SM genom ett bolag som helhjärtat ägnar sig åt mästerskapet och att man inte går tillbaka till ett SM som består av 5-6 tävlingar utan sammanhållande tankar, idéer och produkter. Ett Rally SM utan TV, radio, sociala medier, VIP träffar, press dagar och media samarbeten är inget SM. Det är inte framtiden.
Vi hoppas också att näste man, kvinna eller företag, älskar denna sport lika mycket som vi och fortsätter att arbetet med att få med arrangörerna på resan, att jobba tillsammans med de aktiva och att hela tiden sträva efter ett bättre, mer publikt, mästerskap med ett marknadsvärde som i förlängningen skapar en grund för den aktiva att kunna satsa på denna sport på ett proffsigt sätt.”
Bild: Sport in motion Sweden AB