23948sdkhjf

Efterfrågan ökar på farliga europeiska friktionsdäck

Allt fler köper idag sina vinterdäck på nätet i stället för i den vanliga däckhandeln, och försäljningen av europeiska friktionsdäck skjuter nu i höjden. Däckspecialisten och nätbutiken Bythjul.com märker av försäljningsökningen och varnar nu för dessa då de är direkt farliga på svenska isiga vintervägar.

Köpet baseras ofta på att man väljer pris före kvalitet, okunskap samt att nätbutikernas oförmåga att informera. Europeiska friktionsdäck är inte anpassade för vårt nordiska vinterklimat och bör inte användas norr om Skåne.

Inför den annalkande vintern har Bythjul.com märkt en stor ökning av sålda vinterdäck av typen dubbfria europeiska friktionsdäck. Allt fler svenskar känner nu till att det går att köpa däck på nätet, vilket man kan göra med fördel, men många vill göra ett kap. Pris går före kvalitet för många, och många väljer europeiska friktionsdäck som ofta ligger några hundralappar i pris under övriga vinterdäck. Men många vet inte vad dessa vinterdäck egentligen är och var de bäst är lämpade att använda.

- Vi känner ett ansvar att gå ut och berätta om det här. Flera bilverkstäder har även hört av sig till oss då även de har märkt en ökning av kunder som köpt dessa vinterdäck hos andra aktörer. Dessa däck har funnits länge, men intresset har aldrig tidigare så stort som det är i år. Är det snö eller is på vägen kan dessa däck vara direkt livsfarliga norr om Skåne, säger Torkel Hallander, vd på Bythjul.com.

Vinterdäck finns i tre olika typer: dubbdäck, nordiska friktionsdäck samt europeiska friktionsdäck. De två förstnämnda är speciellt framtagna för vårt nordiska klimat, och innehåller bland annat en mjukare gummiblandning. Europeiska friktionsdäck är anpassade till varmare temperaturer och våta vägar och de är mycket hårdare i gummit. Att köra europeiska friktionsdäck på snö och is ger betydligt längre bromssträcka.

- Ett av de största problemen är att de flesta internetbutikerna som säljer däck visar och säljer nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck som om de vore samma däcktyp, utan att markera eller förklara skillnaden mellan de två. Det leder till att kunden gör felaktiga och oinformerade beslut eftersom många kunder låter priset styra, fortsätter Torkel.

Bythjul.com tar alltid reda på var kunden bor och försöker ha en dialog om var och hur däcken skall användas. Om man inte bor i Skåne rekommenderas alla kunder att välja nordiska friktionsdäck eller dubbdäck. Europeiska friktionsdäck bör bara användas i vissa delar av landet, och som bäst på våt asfalt. Fram tills idag är det mest Stockholmare som efterfrågar de Europeiska friktionsdäcken. Därefter är efterfrågan störst i Norra Halland, Bohuslän och sydvästra Västergötland.

Det säljs cirka 2,5 miljoner vinterdäck varje vinter. Enligt Bythjul.coms egna undersökning Bilpanelen som gjordes i september med 1 067 respondenter, ska hälften av svenskarna (49 procent) spendera mellan 1 000 – 5 000 kr på bilen de kommande månaderna. Och det vanligaste inköpet är just nya vinterdäck.

Faktaruta

Nordiskt friktionsdäck:

· Optimerat för Nordiska vinterförhållanden.

· Har ofta hastighetsindex Q (160km/h) eller R (170km/h).

· Mjukare gummiblandning ger bättre grepp på snö och is.

· Fler mönstringar och så kallade “sajpar” ger vintergreppet.

· Fungerar utmärkt även i extrem kyla.

Europeiskt friktionsdäck:

· Optimerat på våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter.

· Har ofta hastighetsindex H (210km/h) eller V (240km/h).

· Hårdare gummiblandning ger sämre grepp vid kyla, snö och is.

· Färre “sajpar” och mer fokus på vattenavvisning.

· Bör inte användas i Sverige, Norge och Finland. Södra Sverige kan vara undantaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094