Nya Porsche 911 Turbo får premiär på Gran Turismo Expo
När vi svenskar tänker på bilar med turbomotorer landar vi ofta på Saab, som var med om att ge tekniken sitt stora genombrott. Men Porsche var flera år före med sin överladdade version av 911. Vid debuten 1973 var 911 Turbo tänkt att bli en specialare för tävlingsbruk, men den blev snabbt en favorit bland fartälskare världen runt. Den bet sig fast i modellprogrammet – trots att den fick ett rykte om sig att vara särdeles svårkörd.
Nu är det dags för den sjunde generationen av 911 Turbo, och modellen har etablerat sig som tillverkarens tekniska och mest kompetenta spjutspets. Turboöverladdning är visserligen vardagsmat i våra bilar idag, men fyrhjulsstyrning och superavancerad fyrhjulsdrift på nya 911 Turbo är mer exotiskt, liksom en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som har virtuella växellägen mellan de ordinarie!
Även aerodynamiken är mer avancerad än någonsin tidigare, med aktiva hjälpmedel både framtill och akteröver – viktigt på en bil som går toppar långt över 300 km/h.
Porsche 911 Turbo debuterar på Gran Turismo Expo, tillsammans med en rad andra läckerheter i Porsches digra modellprogram.
Den svenska Porscheklubben ser också till att det blir en riktig 40-årsjubileumsfest genom att visa en rad 911-klassiker genom tiderna på mässan i Nacka Strand. I Göteborg koncentreras intresset till premiärvisningarna.
Gran Turismo Expo är Sveriges största bilmässa och har fler premiärer och jubileer än någonsin tidigare, bland annat Aston Martin 100 år, Chevrolet Corvette 60 år, Lamborghini och McLaren 50 år, Porsche 911 40 år och Koenigsegg 20 år. Bilmässan hålls i Nacka Strand i Stockholm den 9-10 november och i Eriksbergshallen i Göteborg den 16-17 november.