23948sdkhjf

Saab Automobile Parts AB fortsätter öka omsättningen

Försäljningen för Saab Automobile Parts AB visade en fortsatt god utveckling och nettoomsättningen ökade med 5 procent under tredje kvartalet och uppgick till 271 MSEK (257). Under årets nio första månader ökade nettoomsättningen med 15 procent till 790 MSEK (684) jämfört med samma period 2012. Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade, påverkat av positiva skatteeffekter av engångskaraktär, och uppgick till 82 MSEK (51) och för de första nio månaderna ökade resultatet med 43 MSEK till 153 MSEK (110).

Rörelseresultatet för tredje kvartalet påverkas positivt av skatteeffekter av engångskaraktär som innebär att 43 MSEK av tidigare nedskrivningar på fordringar mot Saab Automobile AB kunnat återföras. Det underliggande resultatet för tredje kvartalet ligger i nivå med motsvarande kvartal föregående år.

- Vi har fortsatt högsta prioritet på tillväxt i koncernens kärnverksamhet kring Saab Original reservdelar och vi ökar kontinuerligt antalet auktoriserade verkstäder och grossister i vårt nätverk. Under tredje kvartalet har vi utökat antalet försäljningsställen i USA, Tyskland, Schweiz och Sverige och vi ser en ökad försäljningstakt, framför allt i USA, Tyskland och Spanien, säger Lennart Ståhl, vd för Saab Automobile Parts AB.

Företagets satsningar på att bredda verksamheten genom att säja logistik- och tekniktjänster börjar ge resultat och de första avtalen har ingåtts. Inom en snar framtid kommer dessutom ett bredare produktsortiment med reservdelar även till andra bilmärken att lanseras stegvis. Möjligheterna för en fortsatt tillväxt, inom såväl kärnverksamheten som de nya affärsområdena, bedöms som goda och målsättningen är en tillväxt om 6 procent årligen.

- Trots den minskande bilparken av Saab-bilar har vi ökat nettoomsättningen och därmed vår marknadsandel, säger Lennart Ståhl.

Under november kommer företaget att byta namn till Orio AB.

- Vår strategi är att växa och bredda verksamheten till att innehålla mer än Saab Original reservdelar och ett nytt företagsnamn som kan representera samtliga affärsområden är därför helt naturligt. Samtidigt kommer vi att ha ett starkt fokus på att fortsätta stärka och utveckla Saabaffären, säger Lennart Ståhl.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062