Det andra steget i Säkra reparationer
-I och med att vi får fler och fler lack och skadeverkstäder i vår förening har önskemål förts fram att vi ska ”ta tag i frågan”. När SFVF höll en föreläsning för ett stort försäkringsbolag kom det önskemål om samma sak. Vid en rundringning till alla försäkringsbolag, Trafikförsäkringsföreningen (TFF) och några generalagenter kom samma önskemål, då blev beslutet väldigt lätt, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
En reparation kan endast utföras fackmässigt för att vara säker. Fackmässigt innebär att verkstaden följer biltillverkarens anvisningar i alla avseenden. Det innebär att verkstaden/användaren använder föreskriven utrustning, har kunskap om utrustningen, rätt reparationsmateriel, rätt bildelar samt har erforderlig kompetens för att utföra reparationen.
Dagens bilar är certifierade och testade för att uppfylla gällande krockkrav. Dessa krav är framtagna för att minimera skadorna inte bara för förare och passagerare utan också för oskyddade trafikanterna. Ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt i en bilolycka.
För att klara dessa mål är bilarna mycket komplicerade i sin uppbyggnad bland annat används idag upp till 15 stycken stålsorter och 10 stycken aluminiumsorter i samma bil och magnesium blandat med glas, plaster, kolfiber och kompositmaterial. Totalt sett används det 425 olika stålsorter i tillverkning av bilar idag.
Grundförutsättningen för att skadeverkstäder skall kunna reparera dessa bilar är att skadeverkstaden har tillgång till biltillverkarens information om reparationsmetoder, verktyg, reservdelar samt att reparatören har rätt kunskap. Verkstaden måste även ha ett fungerande kvalitetssystem för att säkerställa att reparationen är utförd enligt biltillverkarens anvisningar. Från och med nästa år kommer enligt TFF det ske 700-800 stycken kvalitetskontroller på färdig reparerade bilar. Om resultatet av skadereparationen är undermåligt kan det leda till att försäkringsbolaget tvingas avsluta sina affärer med skadeverkstan. I tidigare kvalitetskontroller har visat att det finns alldeles för stort utrymme för förbättringar.
Det är också viktigt att försäkringsbolag endast upphandlar arbeten av verkstäder som uppfyller biltillverkarens krav och inte av oseriösa verkstäder som inte har förutsättningar att utföra arbetena på av biltillverkaren angivet sätt.
-Nu har vi bestämt ett möte om Det andra steget och det kommer vara i slutet av november. Fram till dess kommer det ske en del förberedelser. Mötets syfte är att belysa och informera om fordonsutveckling samt dess konsekvenser. Diskutera arbetspunkter i kommande projekt, i första hand identifiera och analysera problemen, samt hitta lösningar hur utbildning, verktygsutrustning, reparationsanvisningar, reservdelar och arbete kan utföras på ett för bil- och försäkringsbranschen kvalitetssäkert sätt, säger Bo Ericsson.
Bild: Volvo Cars