Volvo LV skapar kris i Norrland och Göteborg
I decennier har Volvo;s olika verksamheter hjälpt till att lyfta den svenska samhällsekonomin och som sådana också fått kommuner att bygga allt från vägar, broar och bostäder till skolor och annat. Men det har ju genom åren också varit ett antal kriser med neddragningar på många håll. Och hela tiden har det funnits en oro att Volvo-verksamheter, genom nya ägarförhållanden, ska flytta utomlands. Något som fått även staten att ”stå på tå”.
Det är inte konstigt att anställda, fack och kommuner nu känner en stor oro när Volvo Lastvagnar aviserar stora förändringar. Först kom beskedet att Volvokoncernen har fattat ett inriktningsbeslut om att genomföra förändringar av den europeiska industristrukturen för lastbilstillverkning. Avsikten är bland annat att succesivt under de närmaste två åren flytta monteringen av hyttinredning från Umeå till Göteborg, att koncentrera tillverkningen av tunga lastbilar till en lina i Göteborg och att koncentrera monteringen av medeltunga lastbilar till Blainville i Frankrike. Vid de delar där tillverkningen avses flyttas arbetar idag sammanlagt cirka 900 personer, varav cirka drygt 700 i Sverige. Det hade knappt hunnit sjunka in, när det var dags för nästa neddragningspaket. Volvo LV har beslutat minska antalet tjänstemän inom stabs- och koncerngemensamma funktioner med cirka 2 000 anställda och konsulter. Naturligtvis förstår alla att företaget måste vidta åtgärder när det går dåligt. Dåligt och dåligt, under det tredje kvartalet sjönk Volvokoncernens nettoomsättning med 5 procent till 64,9 miljarder kronor. Rörelseresultatet var 2 502 miljoner kronor.
Att det ändå krävs besparingar hänger bland annat samman med den största produktförnyelsen i Volvokoncernens historia och att man måste rationalisera och effektivisera verksamheten inför framtiden.
Facket tänker dock ta strid mot de nya neddragningarna. IF Metall på Volvo i Umeå konstaterar till exempel att beslutet innebär ett dråpslag mot industrijobben i Umeå och Norrland. För inte så många år sedan var budskapet ett annat skriver IF Metall i Umeå. Ett av argumenten från Volvos sida vid ansökan om ett statligt miljö- och investeringsstöd på 135 miljoner kr var att behålla en komplett hyttfabrik i Umeå i minst 15 -20 år. Vi trodde då att den utfästelsen betydde något och att det också fanns en heder kring detta men vi trodde uppenbarligen fel, konstaterar metallklubben vid hyttfabriken. Sista ordet är förmodligen inte sagt i det som nu kan bli en strid om jobben. Näringsminister Annie Lööf , som nyligen besökte hyttfabriken i Umeå, har ännu inte visat intresse för att lösa krisen. För visst är det en kris, åtminstone för Norrland.
Olle Holm